Anklagad för snatteri

Hej!

Jag var och handlade i en butik Jag faktiskt jobbat i förut. Använde mig av skälvscaningen och stod samtidigt och pratade med både gamla kollegor och en stammis till mig. När jag sedan skulle lämna butiken så stannar min föresetta kollega, som inte håller mig kärt om hjärtat då jag under min tid på företaget berättat för vår chef om hur denna kollega gått runt och pratat om en annan kolleha( hon menade att han bla förskingrat pengar etc), och säger att hon vill se i min påse då hon inte tror jag betalat för allt. Jag blir chockad men säger att ja men självklart kan vi kolla det. Visade att jag glömt scana 3 saker värde 150 kr och jag är fortfarande Lika förvånad och menar att jag antagligen var distraherad men att jag självklart betalar det nu. Jag gjorde detta och tänkte inte mer på Saken. Nu får jag höra av föredetta kollegor att hon går runt och säger att jag blivit tagen för snatteri etc ( värt att nämna att hon är ägarens dotter) självklart gör detta mig väldigt ledsen men även orolig, kan dem anklaga mig för det trots att jag betalade för alla varor innan jag lämnade butiken? ( självklart gjordes ingen anmälan eller något sånt på plats då jag som sagt betalade allt)

Mvh

Frida

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga till Lawline!

Eftersom du betalade för varorna innan du lämnade butiken kan du inte heller bli anmäld för snatteri. Om man inte hinner lämna butiken har inte heller uppfyllt kriterierna för stöld i Brottsbalken 8 kap. 1 § "Den som olovligen tager vad annan tillhör med uppsåt att tillägna sig det, dömes, om tillgreppet innebär skada, för stöld till fängelse i högst två år."

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Elin GustafssonRådgivare