Anhöriginvandring - nära anhöriga

Hejsan!

Jag heter x och är 21 år. Jag kom till Sverige 2013 från Syrien och fick permanent uppehållstillstånd med politisk asyl. Nu undrar jag om jag kan ta hit min familj? Jag har försökt innan genom min LOTs men han sa till mig att det inte gick. Min familj (bara mamma och pappa) bor just nu i Turkiet på gränsen till Syrien. Jag undrar att om jag ska ansöka om att få hit dem, kostar det något då? Och hur stora chanser finns det egentligen?

Mvh

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Som jag förstår det vill du ansöka om uppehållstillstånd för dina föräldrar på grund av anknytning, du skulle då vara anknytningspersonen. Enligt 5 kap 3a § punkt 2 Utlänningslagen kan uppehållstillstånd beviljas för nära anhöriga. Till nära anhöriga räknas exempelvis föräldrar. För att uppehållstillstånd ska beviljas uppställs dock krav på att ni innan du flyttade till Sverige bodde i samma hushåll. Utöver detta ska det föreligga ett beroendeförhållande mellan dig och dina föräldrar. En riktlinje för vad detta betyder är att det ska vara svårt för dig och dina föräldrar att leva åtskilda. I ett rättsfall, MIG 2007:1, sades att det faktum att delar av familjen stannar kvar en tid och väntar med att ansöka om uppehållstillstånd kan tyda på att något beroendeförhållande inte föreligger. Eftersom att det var flera år sedan som du flyttade till Sverige kan det vara svårt att visa på att ett beroendeförhållande föreligger. Jag måste tyvärr hålla med om att det är väldigt svårt att få hit sina föräldrar. Är det så att ni ingick i samma hushåll samt att ett beroendeförhållande, som fanns redan i hemlandet, föreligger är det däremot möjligt. Eftersom att jag inte vet hur omständigheterna ser ut i ditt fall kan jag inte svara på hur stor chansen är. Ovanstående svar behandlar därför mer generellt hur reglerna ser ut. Gällande kostnad måste en ansökningsavgift på 1500 kr betalas.

Hoppas att detta svarade på din fråga och lycka till! Vänd dig gärna till Lawline igen om du har ytterligare frågor

Vänligen

Lawline RådgivareRådgivare