Anhöriginvandring

Jag är en Somaliska ursprung kille som är svenska medborgare och bor i Sverige nu. Jag är ihop med tjej och ville vi gifta oss nu. Flickan är Djiboutien tjej som bor sitt hemland i Djibouti. Vi har avsikt att gifta oss här i Sverige och hon kommer först som blivande maka här i Sverige. Jag jobbar och bor min egen lägenhet. Jag behöver hjälp om vilka vägar man kan ta såna handlingar? och vad krävs för att göra så? Kan hon komma i Sverige? ifall hur? Vi bestämde att vi gifter oss här i Sverige och behöver hjälp nu om det?

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga!

Min tolkning av din fråga är att det rör sig om att din flickvän skall komma till Sverige med avsikt att stanna här. De regler om då blir aktuella i ert fall finns främst i Utlänningslagen (UtlL), där en viktig utgångspunkt är att en utlänning som vistas mer än 3 månader i Sverige ska ha uppehållstillstånd (se 2 kap. 5 § UtlL).

Förutsättningar för uppehållstillstånd

En utlänning som har avsikt att ingå äktenskap eller inleda samboförhållande med en person som är bosatt i Sverige får ges uppehållstillstånd om förhållandet framstår som seriöst och det inte finns särskilda skäl som talar emot att tillstånd ges (se 5 kap 3 a § UtlL). Vid en sådan prövning kommer man göra en seriositetsprövning av förhållandet, där Migrationsverket bland annat kommer titta på: att förhållandet varat en tid, att ni har träffats i alla fall i viss utsträckning, att ni har god kännedom om varandra och att ni kan kommunicera på ett gemensamt språk. Syftet med denna prövningen är att man vill undvika ett kringgående av invandringsreglerna, det skall med andra ord inte vara någon fråga om skenförhållande. Skäl som kan tala emot att tillståndet ges är bland annat om den sökande gjort sig skyldig till brottslighet eller brottslighet i kombination med annan misskötsamhet (se 5 kap 17 § första stycket UtlL).

Utöver att förhållandet ska vara seriöst så ställs ett försörjningskrav på dig som anknytningsperson. Kravet gäller dock inte dig, då du är svensk medborgare (se 5 kap 3 c § UtlL).

Hur förhåller ni er till detta?

Av omständigheterna i frågan så framgår det inte så mycket om er relation. Men skulle det visa sig att ni uppfyller villkoren så finns det en möjlighet för din flickvän att kunna få ett begränsat uppehållstillstånd. Notera att det är en möjlighet till ett begränsat uppehållstillstånd. Det är därmed min mening att du och din fru har bättre förutsättningar för ett familjeliv om ni redan är gifta och att din blivande fru sedan söker uppehållstillstånd på nytt i egenskap av din make. Då blir andra regler aktuella än de som i dagsläget är tillämpliga, där huvudregeln att den make som är utlänning skall beviljas uppehållstillstånd. Uppehållstillståndet kan dessutom under dessa förutsättningar bli permanent, vilket bidrar till ett säkrare familjeliv för er båda.

Hur går ni tillväga?

För att kunna beviljas uppehållstillstånd så behöver din flickvän göra en ansökan hos Migrationsverket. Ansökan kan göras digitalt och ni ansöker antingen här om ni är gifta eller här om ni inte är gifta vid ansökan om uppehållstillstånd.

Jag önskar er lycka till med er ansökan,

Vänliga hälsningar,

Ninab YousifRådgivare