Anhållande pga samröre med redan anhållna personer?

Hej

Jag undrar om man kan bli gripen pga telefonsamtal man har gjort med några personer som sitter anhållna ?

Eller om polisen har bilder på att man varit på plats på olika tillfällen med dessa gripna människor, kan man själv bli anhållen ?

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till oss Lawline med din fråga.

Ett anhållande (en form av tillfälligt frihetsberövande i avvaktan på häktning eller frisläppande) förutsätter att det finns skäl för att häkta dig enligt rättegångsbalken 24 kap 1-3 §§men att rätten inte ännu har haft tid att pröva själva häktningsfrågan (se RB 24 kap 6 §). Den grundläggande förutsättningen för både häktning och anhållande är att du ska vara på sannolika skäl misstänkt för ett brott. Så kan fallet vara om polisen har fått skäl för den misstanken genom förundersökningen mot de personer du har haft samröre med eller rent utav en förundersökning mot dig. Om det inte finns en väl grundad misstanke om att du ska ha begått brott så kan man utesluta anhållande och häktning. För att besvara din fråga så krävs det alltså mer än till exempel enbart telefonsamtal med brottslingar för att du ska anhållas

Om du inte misstänks för ett brott så kan du inte anhållas men du kan ändå tvingas av polis till att medfölja till polisstationen för förhör om du befinner dig i anslutning till brottsplatsen när brottet begicks (se RB 23 kap 8§).Detta är en så kallad medborgerlig plikt där syftet är att få information som kan hjälpa en pågående utredning.

Utifrån din fråga så utgår jag från att du inte begått eller medverkat till brott. I ditt fall så verkar det därmed som att du enbart skulle kalas till förhör hos polisen för att främja utredningen mot de personer som du har haft samröre med som greps (se RB 23 kap 6§ + 6a).

Med vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare