Ångerrätt vid köp av prenumeration

FRÅGA
Hej jag köpte prenumeration på Match.com och vill nu ångra köpet då det inte har gått 14 dagar. Jag försökte kontakta deras support, men mitt mail blir blockat av dom, vet inte vart jag kan vända mig, söker råd om hur jag kan göra
SVAR

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Du har rätt vad gäller ångerfristen på 14 dagar. När du handlar på distans, d.v.s utanför en affärslokal (t.ex. via internet) blir Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler tillämplig, även kallad distansavtalslagen. Enligt 2 kap. 10 § har du en ångerrätt som innebär att du har rätt att frånträda avtalet genom att till näringsidkaren lämna en reklamation om detta inom 14 dagar från den dag som ångerfristen börjar löpa. Enligt 2 kap. 12 § börjar ångerfristen vid avtal om en tjänst löpa då avtalet ingås. I 2 kap. 11 § finns undantag till ångerrätten, men dessa aktualiseras inte i förevarande fall.

På match.com återfinns mer detaljerad information om att du har 14 dagar på dig att ångra eller ändra ditt köp men att du för att utöva denna rätt ska kontakta deras kundsupport om detta.

Du skriver dock att ditt mail blockeras av de, vilket verkar udda. Däremot blir det som tur är inget problem för dig eftersom det räcker med att du bevisar att du skickat meddelandet över mail inom tidsfristen. Match.com kan med andra ord inte åberopa att du inte reklamerat inom tidsfristen på grund av detta, det följer av en analogi till 40 § AvtL. Där framgår att reklamation sker på mottagarens risk. Den som enligt reglerna blir bunden av en rättshandling om han inte meddelar motparten om motsatsen behöver bara bevisa att han skickat iväg ett meddelande till motparten för att han inte ska bli bunden.

Om du har ytterligare frågor är du varmt välkommen att återkomma till oss på Lawline.

Dani Elipas Gobraeel
Fick du svar på din fråga?