Ångerrätt vid köp av digitala varor på distans

Köprätt. Ånger vid handel av digital vara i.e. spel på online shop.

Har man ångerrätt om man köper en digital produkt och produkten har ett fel eller inte fungerar som beskrivningen beskriver? Fel i detta fall handlar om ärenden som gör att produkten slutar fungera eller inte fungerar som liknande produkter skall.

Ex. En film har ljudet komma ett par sekunder efter videon, musik med brus, spel som slutar fungera under användning varje gång.

Tjänster som Viaplay, Nintendo eShop, PlayStation Store.

Lawline svarar

Hej!

Ångerrätt enligt distansavtalslagen

Om du köper en digital vara över internet omfattas köpet av lagen (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler eftersom avtalet sluts på en webbplats. En lagstadgad ångerrätt finns enligt 2 kap. 10 §. Du har då i egenskap av konsument rätt att ångra avtalet inom 14 dagar från dagen du får tillgång till varan (för din del omedelbart efter köpet). Den rättigheten gäller oavsett om något är fel på varan eller inte.

Av 2 kap. 11 § 11 p. följer däremot ett undantag som gäller vid just distansavtal som avser digitala innehåll. En näringsidkare får uppställa ett villkor om att du inte får någon ångerrätt, och om du går med på detta villkor förlorar du alltså ångerrätten. Rent praktiskt sett kan sådana villkor anges i de allmänna villkoren du går med på vid köp, och det finns inte heller något utrymme för förhandling. Kortfattat är svaret på din fråga mycket beroende på vad enskilda företag skriver i sina villkor. Jag rekommenderar att du letar efter vad varje företag villkorar om under rubriken "ångerrätt" (eng. refund).

Reklamering enligt konsumentköplagen

Ett alternativ är att, om det föreligger fel i varan, reklamera varan enligt konsumentköplagen (1990:932). Det anses föreligga ett fel i varan om den avviker från vad som har avtalats eller avviker från det konsumenten med fog kunnat förutsätta, 16 §. Innebörden är att fel föreligger om det digitala innehållet inte fungerar som det ska. I sådana fall har du däremot inte direkt rätt till ånger av köpet, utan säljaren kan i så fall avhjälpa eller omleverera varan, 22 §. Däremot finns det ett krav att du som konsument reklamerar varan inom skälig tid innan du kräver några påföljder av felet, 23 §. Rätten till reklamation går förlorad efter en period på 3 år. Avhjälpande innebär i korthet "reparation" av varan, som inte bör vara aktuellt vid köp av digitalt innehåll, utan följden blir snarare omleverans av en korrekt fungerande vara. Det här har säljaren rätt att erbjuda även om du vill häva köpet, 27 §. Det är först om avhjälpande eller omleverans inte sker inom skälig tid från säljarens sida som du får rätten att kräva prisavdrag eller hävning (dvs. att pengarna går åter till dig).

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Lawline RådgivareRådgivare