Ångerrätt vid köp av begagnad bil när fel inte föreligger?

Har man ångerrätt efter att man köpt en begagnad bil på en bilfirma och det är inget fel på bilen man har bara ändrat sig?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid köp av bil på bilfirma gäller konsumentköplagen (KköpL). Denna lag är tvingande till konsumentens fördel. Det betyder att villkor som är mindre fördelaktiga för konsumenten än de som följer av denna lag är ogiltiga. Någon ångerrätt finns inte vid köp enligt denna lag. För rätt att häva ett köp måste det föreligga ett fel som är av väsentligt betydelse för köparen, såvida inte annat följer av det enskilda avtalet (29 § KköpL). Har bilen ännu inte levererats finns däremot rätt för köparen att avbeställa bilen (37 § KköpL). Bilfirman har då rätt till ersättning för de kostnader som följer av att köpet inte blir fullbordat (41 § KköpL).

Vänligen,

Ellen Widgren AxmarkRådgivare