Ångerrätt vid distansköp
Jag har en enskild firma och blev uppringd av telefonförsäljare. Blev tyvärr lurad att klicka vidare till något jag inte uppfattade ett kontrakt. Omtalade detta omgående att det var ett misstag och att jag ångrade mig. Fick till svar att jag hade signerat avtal som firma och jag har ingen ångerrätt. Men jag vet att sedan juni 2017 räknas jag som enskild firma på samma ångerrätt som vanlig konsument. Finns det något mer jag kan göra än att maila att jag ångrar, då jag inte får något gehör från firman som ringde upp mig? De hänvisar hela tiden till kontraktet och att "min advokat" är välkommen att kontakta honom.
Lawline svarar
Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline!
Huvudregeln inom avtalsrätt är att muntliga avtal är lika giltiga som skriftliga avtal (finns undantag). Skriftliga avtal är dock enklare att bevisa.
Först och främst har du en ångerrätt, denna ångerrätt går inte att avtala bort då den är till nackdel mot konsumenten och är utan verkan, 3 § konsumentköplagen, denna ångerrätt är 14 dagar. Har det inte gått mer än 14 dagar, har du alltså rätt att ångra avtalet. Som du säger så stämmer det att du som enskild firma, är att anse som konsument.
Ifall det är så att det var säljaren som kontaktade dig via telefon, krävs det numera att du ingår avtalet skriftligen. Dvs muntliga avtal gällande distansavtal via telefonförsäljare är ogiltiga. Denna nya bestämmelse trädde i kraft förra månaden. Detta framgår av Lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Detta betyder alltså att ert avtal inte är giltigt då säljaren kontaktade via telefon och avtalet ingicks muntligen.
Ni kan antingen vända till allmänna reklamationsnämden (ARN) eller till våra andra tjänster så hjälper vi dig att gå vidare med detta.
Med vänlig hälsning,