Ångerblankett ska skickas med i samband med försäljning

Jag har köpt en vara och sedan ångrat mig, men företaget har inte skickat med någon ångerblankett, utan sedan mailat den till mig. Är det upp till mig att ha en skrivare så jag kan skriva ut blanketten så jag kan returnera produkten?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I och med att du skriver att säljaren skickat vid ett senare tillfälle ångerblankett utgår jag från att köpet avser sådan vara som en köpare har ångerrätt till (2 kap. 10 § DAL).

En konsument som köpt varor som faller under ovan nämnda ångerrätt ska få i samband med beställningen av varan ett standardformulär som denne kan utöva ångerrätten genom (2 kap. 2 a § DAL).

Det innebär alltså att säljaren agerat felaktigt när den redan vid tidpunkten för ditt köp inte tillhandahöll ett ångerblankett. Notera även att du inte behöver skriva ut och fylla i en ångerblankett för hand. På konsumentverkets hemsida hittar du nämligen ångerblankett (länk till ångerblanketten hittar du här) i vilka du kan direkt fylla i de uppgifter som du ombeds att ange. Du kan alltså efter att ha fyllt i blanketten digitalt ladda ned den och mejla den till säljaren. Du behöver med andra ord inte skriva ut den.

Med vänlig hälsning

Lawline RådgivareRådgivare