FrågaKOMMERSIELL RÄTTÖvrigt29/07/2019

Angående förtal

Hej. Får en hyresvärd berätta för någon annan hyresgäst om min ekonomiska situation? Vad kan han åka på isåfall? Mvh XX

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det beror på helt på om uppgifterna som hyresvärden har lämnat är korrekta eller felaktiga. Om uppgifterna är korrekta finns det inga regler som hindrar hyresvärden från att lämna dessa uppgifter (såvida ni inte har skrivit ett avtal som förhindrar hyresvärden att göra detta). Om uppgifterna däremot är felaktiga, och är avsedda för att få dig att ''se dålig ut'', kan hyresvärden ha gjort sig skyldig till förtal enligt 5 kap 1 § Brottsbalken.

Hoppas att du fick svar på din fråga. Tveka inte på att höra av dig om du har fler frågor.

Carl Trolle OlsonRådgivare