Angående dubbla hyror under uppsägningstid

Hej.

Jag och min dotter bor i ett hus som vi hyr, och har nu blivit uppsagd av hyresvärden som själv vill flytta in i huset och vi har tre månaders uppsägningstid, vi har nu fått hyra en lägenhet som vi kan flytta in i den 1/6 och har uppsägningen i huset till den 30/7.

Min fråga är den, finns det en möjlighet rent juridiskt att man kan slippa dubbla hyror?

Tacksam för svar.

MVH Paula Johansson

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till LAWLINE med din fråga.

Enligt hyreslagen kan hyresavtal kan uppkomma mellan dig och din hyresvärd på tre olika sätt: skriftligt, muntligt eller konkludent. Hyreslagen går att finna i Jordabalkens 12:e kapitel. Det finner du: https://lagen.nu/1970:994
Det är genom hyresavtalet mellan dig och din hyresvärd som uppsägningstiden kan regleras. Har ni inte skriftligen eller muntligen upprättat ett hyresavtal så har hyresförhållandet förmodligen uppkommit ett konkludent mellan er. Då brukar uppsägningstiden ligga på 3 månader enligt 12:4 hyreslagen. Det finns inget som hindrar att en hyresgäst och hyresvärd upprättar ett nytt hyresavtal som reglerar uppsägningstiden.

Det finns dessvärre inget lagrum som är till din fördel gällande dubbla hyresavgifter. Bestämmelser om hyra kan du dock finna i Jordabalken (hyreslagen) 12 kap. 19 §. Mitt råd till dig är, om det är möjligt, att du och hyresvärden genom ett nytt hyresavtal förkortar den aktuella uppsägningstiden.

Ett annat råd är att se ifall det finns möjlighet hos din kommun att ansöka om hyresreducering. Vissa kommuner erbjuder nämligen hyresreducering för tillfälligt dubbla hyreskostnader.

Jag hoppas att allt löser sig och att du har fått svar på din fråga!

Hälsningar

Odysseas Georgakakis PaulssonRådgivare