Ang. gynnande förvaltningsbeslut

Hej!

Studerar vid Örebro universitet och fick vid början av studierna veta att jag kan tillgodoräkna två kurser som skulle läsas under det läsåret (ht16/vt17). Jag fick poängen för kurserna registrerade och dessa kan läsas digitalt i LADOK (som systemet heter). Jag har ansökt om detta formellt och fått formellt besked (skriftligt).

För några dagars nedan fick jag ett samtal från samma studievägledare som har godkänt tillgodoräknandet, denna gång säger hon att förra årets tillgodoräknande inte är möjliga att ge poäng för (trots att jag redan har fått poängen). Hon vill nu att jag läser kurserna i alla fall. Hon har gjort ett misstag och jag måste rätta till det. Notera här att jag för närvarande läser 50% takt och detta skulle innebära att jag måste läsa 100% istället.

Är det juridiskt hållbart av dem att agera på detta sätt?

Anledningen till att jag enligt studievägledaren behöver läsa kurserna i alla fall är att examinationsförrättarna har sagt att de annars inte kan ge mig examensbevis. Men är inte det deras uppgift att reda ut detta internt, bör jag som fått ett besked redan augusti 2016, behöva reda ut deras misstag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Örebro universitet är en förvaltningsmyndighet och därför är Förvaltningslagen tillämplig. Det som skedde när de tillgodoräknade dina poäng och lade dem i systemet var att de verkställde ett "gynnande förvaltningsbeslut". Ett positivt förvaltningsbeslut kan endast ändras till fördel för den enskilde, om beslutet inte baserades på felaktig information, om det fanns ett återkallelseförbehåll i samband med beslutet eller pga. säkerhetsskäl. Det kan du bl.a. se i 27 § Förvaltningslagen.

Om du fick poängen tillgodoräknade i augusti 2016 dock kan jag inte svara på om poängen fortfarande gäller mer än 2 år senare. Dock bör de inte kunna ändra sitt beslut, och deras krav på att du ska läsa kurserna när du fått poängen för dem ska inte vara giltigt. Jag rekommenderar att du kontaktar studievägledaren igen och möjligtvis även kontaktar universitetets jurist (alt. en egen beroende på hur mycket du är villig att investera i poängen).

Du har dock en hel del bevisning som formella godkännanden av poängen osv. så du har ett starkt case om du skulle vilja ta det vidare.

Jag rekommenderar att du talar med studievägledaren om vad jag nämnt och att du har poängen hur som helst. De kan alltså inte ta bort poängen vilket innebär att du tekniskt sett bör kunna ta ut en examen när du läst alla nödvändiga kurser.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga och önskar dig lycka till!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare