Ändringar i studentbostad

Hej! Jag har blivit erbjuden en studentlägenhet genom mitt kommunala bostadsbolag. Följande nämns i hyresavtalet: Hyresgästen förbinder sig: a att icke utan hyresvärdens medgivande företaga ändringsarbeten i lägenheten utöver vad som följer av hyreslagen. b att icke utan tillstånd uppsätta skyltar eller utomhusantenner. c att noga följa för fastigheten och dess uteområden gällande ordningsanvisningar.

Jag har tidigare läst att man i en studentbostad inte får göra några som helst förändringar i lägenheten. Stämmer detta/finns det lagstadgat?

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I 12 kap. 24a § Jordabalken stadgas de ändringsarbeten du har rätt att göra i din lägenheten. 12 kap i Jordabalken brukar kallas för hyreslagen, vilken är den ditt kontrakt hänvisar till. Utöver de ändringsarbetena som nämns i den bestämmelsen står det i ditt hyresavtal att du kan få göra andra ändringsarbeten, dock med din hyresvärds tillstånd.

Primärt är det ditt hyresavtal som ska gälla, alltså har du rätt att göra ändringar i lägenheten. Det finns inte heller någon generell regel för studentbostäder som hindrar att man gör ändringar. Däremot kan hyresavtal se olika ut och i vissa avtal kan det vara otillåtet.

Ett tips är att dubbelkolla med din hyresvärd innan du gör någon ändring.

Med vänlig hälsning,

Nelly CornetegRådgivare