Ändring i vårdnaden när barnet föds

Hej! Jag undrar om man kan överföra vårdnad av barnet (när den födds) till pappan. Vi är båda överens om detta.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga förstår jag inte riktigt om du vill överlåta hela vårdnaden på pappan eller om du vill att ni ska dela på ansvaret [s.k gemensam vårdnad]. Som jag förstod det vill du överlåta vårdnaden till pappan och därmed alltså att pappan ska vara den som har ensam vårdnad om barnet och att du inte har vårdnaden kvar. Jag kommer basera mitt svar på din fråga utefter utgångspunkten att du vill att pappan ska få ensam vårdnad. Oavsett vad kommer det inte spela någon roll att jag har den utgångspunkten eftersom jag kommer beröra bestämmelser som handlar om "ändring i vårdnaden" vilket innefattar både att ändra till gemensam vårdnad och att ändra till ensam vårdnad.

Ändring i vårdnaden

Svaret på din fråga regleras i föräldrabalken [FB]. Som huvudregel är det både mamman och pappan som är vårdnadshavare över ett barn som fötts, förutsatt att mamman och pappan är gifta. Om mamman inte är gift vid barnets födsel kommer vårdnaden direkt läggas på mamman [6 kap. 3 § FB]. Till denna huvudregel finns det givetvis undantag som jag nu kommer ta upp.

Det finns alltid en möjlighet för dig och pappan att antingen avtala om ändring i vårdnaden eller gå till domstol och ändra vårdnaden. Eftersom ni är överens om ändring i vårdnaden behöver ni inte gå till domstol eftersom domstolsförfarandet främst tas till när det finns oenighet mellan parterna [dig och pappan]. För att avtalet mellan dig och barnets pappa ska vara giltigt krävs det att avtalet är skriftligt och att socialnämnden godkänner det [6 kap. 6 § FB]. Det är socialnämnden i din kommun som ska sköta ärendet [6 kap. 17a § FB].

En liten parentes: Om det är så att du nu ville ändra vårdnaden så att pappan OCKSÅ får vårdnad om barnet [gemensam vårdnad] ska socialnämnden godkänna avtalet så länge inte en gemensam vårdnad uppenbart skulle stå i strid med barnets bästa [6 kap. 6 § andra stycket].

Min slutgiltiga bedömning

Baserat på vad du skrivit och den information jag skrivit här ovan gör jag följande bedömning: Du behöver inte göra något alls om du och pappan är gifta eftersom han då automatiskt ses som vårdnadshavare tillsammans med dig. Det är först om ni inte är gifta som ni måste gå till domstol eller avtala om ändring i vårdnaden. Jag skulle rekommendera er att avtala om vårdnaden då det blir mindre kostsamt än en domstolsprocess. För att avtalet ska vara giltigt måste det vara skriftligt och godkännas av socialnämnden. Om du vill avtala om gemensam vårdnad får socialnämnden bara neka ert avtal om en gemensam vårdnad uppenbart skulle stå i strid med vad som är bäst för barnet.

Hoppas du fick svar på din fråga. Hör gärna av dig om du undrar något mer!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HetlesaetherRådgivare