Ändring av vårdnad

Jag har en dotter på snart 2 år som står skriven hos sin pappa just nu men våra planer är att hon ska skrivas hos mig igen. Jag vill ordna allt inför hösten så att hon ska kunna bo hos mig igen då. Men jag är orolig över att pappan ska sätta sig på tvären om det och vägra. Vad kan jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Min förståelse av situationen du beskriver är att pappan till barnet har fått vårdnaden av barnet och att ni nu har planer på att även du bör ha vårdnad av barnet.

Avgörande för domstolens bedömning i frågor om vårdnad är barnets bästa. Att vårdnanden övergår till att vara gemensam alt. att endast du har vårdnaden av barnet förutsätter således att rätten anser det förenligt med barnets bästa. Att två föräldrar är överrens är alltså inte tillräckligt för att förändra barnets vårdnadsförhållanden rent rättsligt. Att pappan har vårdnaden hindrar däremot inte att barnet befinner sig hos dig med pappans samtycke.

Med utgångspunkten att du och barnets pappa är överrens om att även du ska ha vårdnad av barnet finns en möjlighet att väcka gemensam talan om detta i domstol. Enligt 6 kap. 4 § förälrabalken  (https://lagen.nu/1949:381) kan ett barns föräldrar väcka en gemensam talan om att vårdnaden ska vara delad. Ifall barnets pappa inte samtycker till att väcka en gemensam talan finns det även en möjlighet för en ensam förälder att genom 6 kap. 5 § föräldrabalken väcka en talan om att få en ändring i vårdnaden. Om du vill undvika konflikter med barnets pappa är det dock förmodligen inte att rekommendera att väcka en talan om vårdnad utan dennes samtycke. Förhoppningsvis kan ni  därför istället lösa frågan genom en gemensam talan.

Lycka till!

Lawline RådgivareRådgivare