Ändring av testamente.

min man och jag har tidigare skrivit ett inbördes testamente där vi ärver varann med fri förfoganderätt.

Efter det har jag köpt en lägenhet för egna ärvda pengar, till vår gemensamma enda son . (min man har två särkullsbarn)

Jag har registerar lägenheten som enskild egendom för att sonen ska få lägenheten.

Har nu fått veta att jag måste skriva ett testamente på lägenheten, så att den går till vår son, och att inte min man ärver den efter min bortgång(om jag går först)

Hur gör jag nu.

Kan man skriva ett testamente på bara lägenheten. Eller måste det skrivas in i det redan existerande testamenetet.

Eller ska vi riva det gamla och skriva helt nytt.

Tacksam för svar.

Hälsar Barbro Frostegren

Lawline svarar

Hej.

Tack för din fråga. Jag kommer kort förklara hur testamenten ändras och hur ändringen får bindande effekt. Jag kommer även förklara grundligt vad hur arvsfördelningen sker. Kort svar finnes längst ned.

Arvsrätt:

De personer som har arvsrätt är framför allt ens bröstarvingar (2 kap. 1§ ärvdabalken). Detta inbär konkret att hela din kvarlåtenskap kommer tillfalla din son. Dock om man är gift är huvudregeln att hela ens kvarlåtenskap först kommer att tillfalla maken med fri förfoganderätt med undantag för sälkullsbarn som får ut sitt arv direkt (3 kap. 1§ ärvdabalken). Skillnaden mellan fri förfoganderätt och äganderätt är att det är menat att den efterlevande maken endast ska förvalta kvarlåtenskapen. Om den efterlevande maken skulle ge bort kvarlåtenskapen efter den avlidna maken, utan den avlidna makens arvingars tillstånd, ska detta kompenseras för (3 kap. 3§ ärvdabalken). Detta innebär i ditt fall att om din make skulle ge bort din kvarlåtenskap som ska tillfalla din son kommer din son att få del av din makes sälkullsbarns arv tills din sons arv är kompenserat för. Kan detta inte ske kan gåvan återgå om mottagaren inte var i god tro (3 kap. 3§ 2st ärvdabalken).

Regeln i 3 kap. 1§ ärvdabalken är dock dispositiv och kan avtalas bort genom ett testamente. Detta med en begränsning att din make har rätt att få ut 4 ggr prisbasbelopp av totalt dennes enskilda egendom och gendomen från bodelningen. 4 ggr prisbasbelopp är 182 000 kronor för 2018. Om din makens enskilda egendom överstiger detta belopp blir gränsen, praktiskt sett, irrelevant.

Testamente.

Ett testamente har ett formkrav att det måste vara skriftligt samt bevittnat av två samtidigt närvarande vittnen (10 kap. 1§ ärvdabalken). Detta för att man ska kunna försäkra sig om att det är testatorns verkliga vilja och underskrift. det finns inget krav på att vittnena ska ta del av testamentets innehåll.

Vidare kan inte den som vittnar ett testamente ärva genom testamentet (10 kap 4§ 2st ärvdabalken). Detta innebär t.ex. att om din son vittnar testamentet kan inte har ärva genom testamentet men har kvar sin legala arvsrätt enligt 2 kap. ärvdabalken.

Vad gäller ändringar och tillägg i testamentet kan detta göras enligt 10 kap. 6§ ärvdabalken. Tillägg och ändringar måste dock genomgå samma formkrav som upprättandet av ett nytt testamente med två samtidigt närvarande vittnen. Detta av samma skäl som för upprättandet av ett nytt testamente (10 kap. 1§ ärvdabalken). Detta innebär att en ändring eller ett nytt testamente inte spelar någon större roll.

Svar:

Det spelar ingen större roll hur ni lägger upp testamentet. Ett nytt testamente och ett ändrat testamente har samma verkan och de har även samma formkrav. Då som sagt båda kräver bevittning av två samtidigt närvarande vittnen. Tänk dock på att din son inte får skriva under som vittne. I så fall får han inte vara testamentestagare vilket gör att hela syftet fallerar.

Vidare är testamentet vattentätt i den mån det inte inskränker din makes rätt till 4 ggr prisbasbeloppet enligt 3 kap. 1§ ärvdabalken (182 000 kronor 2018). Dock om han totalt sett får ut mer än detta genom både bodelningen och sin enskilda egendom är det inga problem.

Vänligen/

Henrik BergRådgivare