Ändring av straff vid strafföreläggande

Hej!

Har fått brev hem gällande strafföreläggande avseende villkorlig dom.

Min fråga är, är det den påföljden jag kommer få om jag godkänner strafföreläggandet eller kan jag även få böter/samhällstjänst utöver de?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej! Tack för att du valde Lawline med din fråga.

som jag tolkat din fråga så undrar du om du kan få något annat straff än det som står på strafföreläggandet.

Jag ska kort gå igenom vad strafföreläggande är:

Strafföreläggande:

Vid en förundersökning där åklagaren anser att det finns tillräckliga bevis för att brott begåtts kan åklagare välja att meddela ett strafföreläggande istället för att väcka åtal. Detta innebär att ett åtal inte väcks och att saken inte heller tas upp i rättegång, dock antecknas det precis som åtal i belastningsregistret. Se 48 kap. 4 § Rättegångsbalken.

För strafföreläggande krävs att den misstänkta personen godkänner. En blankett om strafföreläggande ska skickas hem till den misstänkte personen som då får möjlighet att svara genom att godkänna eller genom att inte godkänna. Väljer man att betala ses det som ett godkännande.

I det fall man inte vill godkänna föreläggandet bör man på blanketten skriva detta och också förklara varför och sedan skicka detta tillbaka till åklagarmyndigheten.

Enligt 48:6 RB så måste ett strafföreläggande innehålla det straffet som ett godkännande innebär.

Det betyder att du inte kan få ett värre straff än det du godkänner när du skriver på strafföreläggandet.

Hoppas det besvarade din fråga!

Jakob WestlingRådgivare