Ändring av livförsäkring

Hej,

Jag har en livförsäkring som är ställd på mina barn, nu vill jag att även min sambo ska ingå i den.

Räcker det att jag skriver in det i mitt testamente?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I svensk rätt så ärver man aldrig varandra i ett samboförhållande. Ett testamente är ett bindande juridisk kontrakt som reglerar din kvarlåtenskap, livförsäkringen betalas dock ut av försäkringsbolaget och det är inte säkert att ditt testamente kommer att få betydelse för hur försäkringsbolaget betalar ut livförsäkringen.

Ofta har försäkringsbolagen olika regler för hur livförsäkringar ska betalas ut. Vill du att din sambo ska ingå i livförsäkringen bör du ta kontakt med försäkringsbolaget som tillhandahåller försäkringen och be om att livförsäkringen ska betalas ut även till din sambo.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

David McKenzieRådgivare