Ändring av inbördes testamente efter den ena makens död

Hej, Min far har efter min mors bortgång (de var äkta makar) skrivit ett tilläggstestamente till deras inbördes testamente. I det har han ändrat fördelningen till oss syskon, deras två bröstarvingar, till min nackdel. Enligt det inbördes testamentet ska den efterlevande maken "sitta i orubbat bo". Betyder det att far har haft fri äganderätt och kan ändra på det som de tidigare skrivit tillsammans? Far har nu avlidit. Kan jag klandra ett tilläggstestamente? Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej!

Efterlevande make kan efter den först avlidnes död ändra ett inbördes testamente i den mån det är hens eget förordnande, men hen kan inte ändra den avlidne makens förordnande.

I svensk rätt finns inte längre orubbat bo, utan istället måste din far ärvt med fri förfoganderätt, vilket i praktiken blir detsamma för din far. Du och ditt syskon har rätt till efterarv i den andel av din fars egendom som utgörs av arv efter er mor. Avseende den andelen kan din far inte förordna genom testamente, det är det som är innebörden av att ärva med fri förfoganderätt, se 3:2 Ärvdabalken (ÄB). Oavsett vad din far skrivit i sitt nya testamente har således du och ditt syskon rätt till efterarv i den andel som ärvts av er mor med hälften var.

Din far kan däremot ändra sitt eget förordnande genom nytt testamente. Den andel som han inte ärvt av er mor kan han således testamentera över som han vill, vilket innebär att han kan ändra sitt förordnande till nackdel för dig. Att notera är dock att du har rätt till laglott (7:1 ÄB) efter din far, vilket blir 25 % av din fars egendom då du har ett syskon. Du kan således kräva att, utöver efterarvet efter din mor, få 25 % av den andel av din fars egendom som han inte ärvt av din mor.

Ärvdabalken hittar du https://lagen.nu/1958:637#K3.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare