Ändring av hyresvillkor av ny fastighetsägare

Jag bor i en lägenhet på två år. För ett år sedan såldes byggnaden i Balakamal, där min lägenhet ligger. Den nya ägaren nu ett år efter inköpsdatumet vill ändra avtal med hyresgäster. Den nya ägaren vill lägga till nya villkor. Han vill också att hyresgäster ska vara ansvariga för privat el i sina hem. Det gamla kontraktet säger att el är bindande för byggaren. Han vill också höja hyresvärdet på 1700 kronor. Har han rätt att göra det?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du undrar om din nya hyresvärd får ändra avtalsvillkoren.

Jordabalken (JB) är tillämplig
12 kap. JB är tillämplig på avtal som rör bl.a. hyra (12 kap. 1 § JB). Med anledning av detta kommer jag titta på bestämmelserna som rör prövning av hyra i JB.

Generella regler om ändring av hyresvillkor
För att en hyresvärd ska få ändra hyresvillkor krävs det att hen skickar ett skriftligt meddelande om detta till hyresgästerna (12 kap. 54 § JB). Om hyresvärden noggrant skrivit i sitt meddelande hur stor höjningen ska vara i kronor, från vilken dag den nya hyran ska börja gälla samt en uppmaning om att hyresgästen blir bindande om hen inte motsätter sig den nya hyran innan det angivna datumet blir hyresgästen bunden av den nya hyran (12 kap. 54 a § andra och tredje styckena JB). Om hyresgäst och hyresvärd inte kan komma överens om ändring av hyra, kan hyresnämnden besluta om vad som är skälig hyra och inte (12 kap. 55 § JB).

Ändring av hyresvillkor i ditt fall
I ditt fall är det svårt att säga vad som är skälig hyra, samt hur och när hyresvärden har kontaktat dig. Klart är dock att du måste bestrida den nya hyran för att inte riskera att bli bunden av den. För att bestämma vad som är skälig hyra brukar hyresnämnden kolla till hur liknande lägenheter prissätts, vilket kan ge dig en fingervisning i hur hyresnämnden kan komma att döma. Om du till exempel vet att din hyra är förhållandevis låg jämfört med liknande, jämbördiga, lägenheter kan du anta att en viss höjning kan bedömas som skälig.

Mitt råd till dig är att i första hand kontakta din hyresvärd för att hen ska få veta att du inte är nöjd med de nya villkoren. Härefter kan du kontakta hyresnämnden för en skälighetsbedömning av de nya hyresvillkoren.

Hoppas du fick svar på din fråga!
Med vänliga hälsningar,

Carl JanssonRådgivare