Ändring av hyresvillkor av hyresvärd

Hej! Jag kommer låta väldigt korkad, men jag måste fråga. Min hyresvärd höjde min hyra utan att skicka nytt hyreskontrakt. Jag (som kan noll om detta, jag är 20 och har aldrig haft egen lägenhet…) tänkte inte för mycket på detta. Det är först nu i efterhand som det blivit klart att jag skulle fått ett nytt hyreskontrakt för att detta ska gälla. Finns det något jag kan göra i denna situationen?

Lawline svarar

Hej, och tack för du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att besvara din fråga kommer vi att använda oss av hyresförhandlingslagen (HFL).

För att en hyresvärd ska få höja hyran måste det ske en förhandling. Det finns olika sätt detta kan ske på. Om det finns en förhandlingsordning ska hyresvärden förhandla med en organisation av hyresgäster. Förhandlingen sker med utgångspunkt i den förhandlingsordning som uppkommer genom avtal mellan de förhandlande parterna (hyresvärd och hyresgästorganisation) eller av beslut från hyresnämnd (1 § HFL). Om det finns en förhandlingsordning och det har skett en överenskommelse ska hyresgästerna informeras skriftligen om ändringen av hyresvillkor (19 § HFL). Du borde kunna se om det finns en förhandlingsordning i ditt hyresavtal.

Om det inte finns en förhandlingsordning måste hyresvärden förhandla hyran med dig individuellt för att kunna höja hyran. Om så inte skett gäller den gamla hyreskostnaden. Hyresvärden kan vända sig till hyresnämnden för att ansöka om ändring av hyresvillkoren om överenskommelse inte kan nås mellan hyresvärd och hyresgäster (12 kap. 54 § jordabalken). En hyresvärd ska inte ensidigt kunna ändra hyresvillkor.

Jag rekommenderar dig att kolla om det finns en förhandlingsordning. Om det finns bör du kontakta den hyresgästorganisation som förhandlade med hyresvärden för att se om ändringen av hyresvillkor stämmer. Skulle det inte finnas måste hyresvärden innan höjning förhandla med dig som hyresgäst först - fram tills överenskommelse nås eller hyresnämnden bestämmer annat - gäller din gamla hyra.

Hoppas att detta svar hjälper dig!

Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem.

Maximilian PernhedenRådgivare