Ändring av folkbokföringsadress

Vad händer om man glömmer att ändra folkbokföringsadressen vid flytt?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt folkbokföringslagen (du hittar lagen här) ska en person vara folkbokförd där personen har sin dygnsvila. En person ska folkbokföras där personen är att anse som bosatt.

Enligt lagens 25 § den som är folkbokförd och har flyttat inom en vecka anmäla flyttningen till Skatteverket. Enligt 31 § får Skatteverket förelägga en person som är skyldig att anmäla sin nya folkbokföringsadress, att antingen göra en sådan anmälan eller skriftligen eller muntligen lämna de uppgifter som behövs för bedömningen av personens folkbokföring. Enligt 37 § kan Skatteverket förelägga personen vite om den inte följer föreläggandet om att inkomma med anmälan. Vite är dock ytterst ovanligt i praktiken.

Detta innebär i praktiken att du självmant bör anmäla din nya folkbokföringsadress så snart som möjligt, annars kommer Skatteverket höra av sig till dig med ett föreläggande att du ska komma med en sådan anmälan. Om du ändå inte skulle göra det har Skatteverket i sista hand möjlighet att förelägga dig vite.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare