FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt31/10/2019

Ändring av boende och umgänge

Hej,

När vi separerade för 10,5 månad sedan skulle vinna delad vårdnad och växelvis boende för barnen (varannan vecka hos mig, varannan hos honom)

Första veckan han skulle ha dem, hade han bara sex dagar ("tvungen" att jobba/hjälpa en kompis en av dagarna)

Nästa vecka han har dem, kontaktar han mig på lördagskvällen och säger typ "för att det inte ska vara så jobbigt för dig i början, så får du ha dem mina söndagar om du vill" Jag tackar ja direkt, då jag vill vara med barnen så mycket som möjligt.

På söndagen jag ska hämta dem, säger han "kanske bättre du har dem mina söndagar-måndagar. Så det inte blir så hattigt för barnen. Bara en övergångsperiod alltså"

Jag tackar ja.

Sen efter någon/några månader ändrar vi upplägg så jag har nio dagar i rad och han fem dagar i rad (istället för han hade tre+två och jag två+sju)

Så har vi nu haft det i ca sju månader. Sånär som på att han nästan varje månad bytt bort några av sina dagar till mig för att han prioriterat att jaga, jobba mm istället för att ha barnen. Han har haft dem i snitt ca 10-11 dagar i månaden.

Nu helt plötsligt vill han ha barnen varannan vecka, eller minst sex dagar per tillfälle. Han säger att jag inte har något val om detta, utan att han har rätt till det och bara varit schysst när jag har fått ha dem mer.

Har han rätt att ändra så? Har jag inget att säga till om? (Vi har inget skriftligt avtal)

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga rör ändring av boende och umgänge. Frågan regleras i föräldrabalken, hädanefter FB.

Har ni sedan tidigare ett beslut av domstol där det står att boendet är växelvis, är det vad som gäller. Kan ni inte komma överens om ett nytt avtal och du vill få till en ändring i boendet och umgänget, måste du vända dig till domstol, se 6 kap. 14a och 15a §§ FB. Ett alternativ om du inte vill gå direkt till domstol är att vända dig till familjerätten för samarbetssamtal. Där kan ni få hjälp att nå enighet i frågor som rör barnets boende och umgänge, se 6 kap. 18 § FB.

Om du vill komma i kontakt med en av våra jurister för att biträda dig i ärendet är du välkommen att kontakta oss antingen via hemsidan https://lawline.se/boka eller via telefon 08-533 300 04.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Victoria RuzbarskyRådgivare