Andrahandsuthyrning under en lång tidsperiod - Kan man anmäla det till polisen?

Hej!

Min granne har hyrt ut sin hyreslägenhet i nästan 10 år. Hon har själv flyttat till villa. Hon står fortfarande på hyreskontraktet. Det har bott massor med människor i lägenheten under årens lopp. Anmälde detta till hyresvärden för ett par år sedan, inget händer. Kan man anmäla till polisen?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

De bestämmelser som är tillämpliga på hyresförhållanden finns i jordabalken (JB), vars 12:e kapitel även kallas för "hyreslagen".

Upplåtelse av hyresrätten i andra hand är tillåtet om hyresvärden lämnat sitt samtycke

Jag förmodar att det din granne gör är att upplåta lägenheten i andra hand, eftersom hon inte bor där själv. Detta är tillåtet, så länge hyresvärden eller hyresnämnden lämnat sitt samtycke till upplåtelsen (JB 12 kap. 39 - 40 §§). Eftersom du nämner att "inget händer", får det antas att hyresvärden inte har något emot upplåtelsen.

Olovlig andrahandsuthyrning resulterar i ett förverkande

Skulle hyresvärdens samtycke saknas brukar detta förfarande kallas för olovlig andrahandsuthyrning eller "svartuthyrning". Sådan olovlig uthyrning är en grund till hyresrättens förverkande (JB 12 kap. 42 § första stycket, 3).

Att göra detta är dock inte ett brott, utan påverkar endast förhållandet mellan hyresgästen och hyresvärden.

Däremot är det straffbart att ta ut alldeles för hög hyra, eller att ta emot vederlag för ett hyreskontrakt. Redan en begäran eller ett avtal om att få betalt för hyreskontraktet är otillåtet.

Förverkande ger hyresvärden rätt att säga upp hyresgästen

Ett förverkande innebär att hyresvärden får lov att säga upp hyresgästen omedelbart. Möjligheten till omedelbar uppsägning är en följd av den lagändring som trädde i kraft 1 oktober 2019. Om hyresvärden väntar för länge att säga upp hyresgästen kan det innebära att hyresgästen ändå får ha kvar kontraktet (JB 12 kap. 43 § andra stycket).

Sammanfattning

Om hyresvärden samtycker till grannens andrahandsuthyrning är den tillåten. Skulle det trots allt röra sig om olovlig andrahandsuthyrning, kan det leda till ett förverkande av hyresgästen, och att hyresgästen sägs upp. Olovlig andrahandsuthyrning utgör dock inte ett brott, och en anmälan till polisen skulle därför inte leda till något.

Mitt råd till dig är att kontakta hyresvärden och göra denna upplyst om att din granne hyr ut lägenheten. Eftersom du nämner att det var ett par år sedan du senast anmälde detta är det möjligt att hyresvärden har en ändrad uppfattning idag, eller kanske inte är medveten om den upplåtelse som sker nu.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Ställ gärna en ny fråga om det är något mer du funderar över!

Med vänlig hälsning,

Hanna LindqvistRådgivare