Andrahandsuthyrning och beskattning av bostadsrätt

Är det lagligt att äga två bostadsrätter i samma storstad, och ha både två uthyrda i andrahand?

Samt, beskattas detta som näringsverksamhet?

Tack på förhand!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga men jag utgår i mitt svar från att du ställer frågan i egenskap av privatperson (fysisk person).

Ägande av flera bostadsrätter

För att börja med din första fråga så finns det inte någon begränsning i lagstiftning för hur många bostadsrätter en person får äga. Det regleras dock i lag vem som kan bli medlem i en bostadsrättsförening. För att du ska få äga en bostadsrätt förutsätts det att föreningen godtar dig som föreningsmedlem (2 kap. 1 § bostadsrättslagen). För att få bli medlem i en bostadsrättsförening krävs det att du uppfyller de villkor som finns i föreningens stadgar och att föreningen skäligen bör godta dig som bostadsrättshavare (2 kap. 1 & 3 § bostadsrättslagen). Föreningen bestämmer själva vilka krav som ska stå i stadgarna, men de får inte ställa krav på exempelvis medborgarskap eller inkomst för att du ska få bli medlem i föreningen (2 kap. 2 § bostadsrättslagen). Skulle dock någon av bostadsrättsföreningarna som du vill köpa bostadsrätter i ställa upp exempelvis ett krav i stadgarna på att du måste folkbokföra dig på adressen, kan det ställa till det för dig om du inte tänkt bo där.

Som svar på din första fråga så är det lagligt att äga flera bostadsrätter, men föreningarna får själva ställa upp medlemsvillkor i sina stadgar som kan komplicera situationen för dig. Jag rekommenderar dig därför att ta kontakt med föreningarna som du vill köpa bostadsrätter i och höra vad för medlemsvillkor de ställer upp i sina stadgar för att se om de utgör något hinder för dig att äga en bostadsrätt hos dem.

Andrahandsuthyrning av bostadsrätter

För att besvara din andra fråga så får du som bostadsrättshavare hyra ut din bostadsrätt i andra hand, endast om bostadsrättsstyrelsen ger sitt samtycke (7 kap. 10 § bostadsrättslagen). Det krävs dock inte något samtycke för uthyrning av en del av bostadsrätten till en inneboende.

Om styrelsen skulle vägra att ge sitt samtycke till en andrahandsuthyrning, kan du ansöka om att få hyresnämndens tillstånd till att få hyra ut din bostadsrätt. Tillstånd ska lämnas om du har skäl för upplåtelse och bostadsrättsföreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke (7 kap. 11 § bostadsrättslagen). Sådana godtagbara skäl kan vara att du som bostadsrättshavare ska studera eller arbeta på annan ort eller vistas utomlands. Det finns dock vissa omständigheter som inte kan motivera en andrahandsuthyrning. Att enbart hyra ut en bostadsrätt för att tillgodogöra sig hyra för denna, utgör inte ensamt ett godtagbart skäl för att få tillstånd till andrahandsupplåtelsen (Prop 2013/14:142 s 22).

Som svar på din andra fråga så är det lagligt att hyra ut flera bostadsrätter men det krävs att antingen styrelsen samtycker till denna uthyrning eller att hyresnämnden ger sitt tillstånd. Det framgår inte av din fråga vilka skäl du har för att vilja hyra ut bostadsrätterna i andrahand, men om det enbart är för att du vill tillgodogöra dig hyra för dessa så har föreningen godtagbara skäl att neka dig tillstånd för upplåtelsen.

Beskattning av bostadsuthyrning

För att slutligen besvara din tredje fråga om hur beskattning av inkomsterna från andrahandsupplåtelser ska ske så vänder vi oss till inkomstskattelagen.

Inkomster vid uthyrning av privatbostäder och alla andra inkomster på grund av innehav av tillgångar ska tas upp som en intäkt i skattedeklarationen och beskattas i inkomstslaget kapital. Med privatbostad avses bl.a bostäder som innehas av en delägare i ett privatbostadsföretag, dvs en äkta bostadsrättsförening (2 kap. 8 § andra stycket inkomstskattelagen & 2 kap. 17 § inkomstskattelagen). Det är endast de intäkter som överstiger ett schablonbelopp som idag uppgår till 40 000 kr, som ska tas upp i deklarationen (42 kap. 30 § inkomstskattelagen). Om dina intäkter således är lägre än schablonbeloppet behöver du inte skatta alls för dina hyresintäkter och om de är högre än 40 000 kr är det endast det överstigande beloppet som ska beskattas med en skattesats om 30% (65 kap. 7 § inkomstskattelagen).

Jag hoppas att du fick svar på dina frågor och om det fortfarande är någonting du undrar över, så är du varmt välkommen att kontakta Lawline på nytt!

Bästa hälsningar,

Negin AhmadiRådgivare