Andrahandsuthyrning hyresrätt med anledning av familjeförhållanden

Hej. Jag har en fråga angående uthyrning i andra hand hyresrätt.

Vi är tre st i en etta och väntar ett andra barn. Har hela tiden velat byta lägenhet till större i huset men under alla år fått höra att det inte finns.

Nu vill vi hyra ut i andra hand för att vänta på ett ev byte till större lägenhet. Men nu kommer snart bebis och vi kan inte vänta längre.

Under tiden planerar vi flytta hem till föräldrar för att åtminstone få två rum. Läget är ohållbart med fyra personer på en etta men det är inte lätt att få till ett byta vilket vi försökt en längre tid.

Skulle detta kunna vara skäl nog att få hyra ut i andra hand tills vi hittar annan lägenhet med fler rum?

Det enda jag hittar är att det är skäl nog om man flyttar ihop med någon man inte bott med förr.

Tacksam för snabbt svar då vi börjar bli desperata.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då din fråga rör andrahandsuthyrning av hyresrätt så kollar vi på reglerna i 12 kapitlet Jordabalken.

När får man lov att hyra ut i andra hand?

För att få hyra ut er hyreslägenhet så behöver ni hyresvärdens godkännande (12 kapitlet 39 § Jordabalken). Ett sådant godkännande om andrahandsuthyrning ska ges i fall då särskilda familjeförhållanden föreligger och hyresvärden inte har befogad anledning att vägra andrahandsupplåtelsen (12 kapitlet 40 § Jordabalken).

Min bedömning är att er familjesituation är sådan att en andrahandsupplåtelse måste kunna godkännas. Säger hyresvärden nej så kan ni ta fallet vidare till hyresnämnden.

Tänk också på att ni då blir ansvariga för att andrahandshyresgästen sköter sig.

Hoppas att du fått svar på din fråga!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare