Andrahandsuthyrning av hyresrätt

Hej! jag har ett förstahandskontrakt hos en privat värd idag, nu har jag fått tag på ett byte till en lägenhet hos ett allmännyttigt bostadsbolag, jag har bra skäl till bytet då jag bor själv och den nya lägenheten är avsevärt mycket billigare. Allt klart så långt! Men till vintern skall jag ge mig ut på en långresa jorden runt. Jag vet att det krävs beaktansvärda skäl för en andrahandsuthyrning, och jag skulle kunna skriva in mig på en utbildning utomlands eller hävda att jag skall provbo med sambo. Min fråga är: kan min nya värd neka mig med anledning av att uthyrningen startar bara 2 månader efter min inflytt och skrivning av det nya kontraktet?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid andrahandsuthyrning av hyresrätt gäller jordabalkens (JB) bestämmelser i kap. 12 (https://lagen.nu/1970:994#K12P1S1).

I dess 12 kap. 39 § stadgas att för att få hyra ut i andrahand måste man som hyresgäst ha hyresvärdens godkännande. I 12 kap. 40 § stadgas däremot undantag från denna huvudregel. Om hyresgästen exempelvis ska studera vid annan ort eller på prov flytta ihop med en annan person utan att vilja säga upp hyresavtalet så ska tillstånd för denne att hyra ut hyresrätten i andrahand lämnas av hyresnämnden (https://lagen.nu/1970:994#K12P40S1). Detta tillstånd begränsas oftast till ett år.

I ditt fall krävs således antingen att hyresvärden godkänner andrahandsuthyrningen eller, om denne inte gör det, att hyresnämnden godkänner den. Det faktum att du vill hyra ut lägenheten i andra hand två månader efter det att du tillträtt den bör inte vara ett argument för att hyresvärden inte ska godkänna andrahandsuthyrningen. Dock har hyresvärden rätt att gör så men då bör du ha bättre lycka med att få andrahandsuthyrningen godkänd hos hyresnämnden med beaktande av ovan nämnda lagrum.

Lycka till!

Vänliga hälsningar,

Emelie SvenssonRådgivare