Andrahandsuthyrning av en del av en lokal

Hej jag har nyss hyra en lokal (110kvm)som ligger i Södermalm som cashmere kläder butik, kan jag hyre ut 40 kvm till annat som kontoret ute godkänns av föreningen ? Tusen tack för snabb svara

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du har vänt dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar din fråga som att du hyr en lokal i första hand och att du undrar om du får hyra ut en del av den lokalen i andra hand.

Regler om hyra finns i 12 kap Jordabalken (JB). I 12:41 JB regleras uthyrning av en del av en bostad eller lokal. Där stadgas att man inte får inrymma utomstående personer i lägenheten om det medför men för hyresvärden. Så länge det inte medför problem för hyresvärden får du alltså hyra ut delar av din lokal i andra hand. Det krävs då inte något godkännande från din hyresvärd.

Viktigt att tänka på är att det fortfarande kommer att vara du som ansvarar för att alla förpliktelser i hyresavtalet uppfylls. Därför måste andrahandshyresgästen bland annat hålla sig inom ramen för den verksamhet som angivits i hyresavtalet. I ditt fall bör alltså även andrahandshyresgästen syssla med försäljning av kläder.

Har du fler frågor är du välkommen att höra av dig!

Med vänliga hälsningar,

Lovisa LundgrenRådgivare