Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Hej!

Jag är intresserad av att hyra ut min bostadsrätt i andrahand. Min hyresgäst är i sin tur intresserad av att ha en inneboende/partner boende hos sig.

Räcker det för mig att skriva ett kontrakt med hyresgästen och sen gäller reglerna för inneboende mellan dem?

Dvs. får inneboenden/partnern skriva sig på adressen utan vidare notis till bostadsrättsföreningen?

Tack på förhand!

Max

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Njae, det är inte alldeles säkert att det räcker. Förmodligen räcker det att göra på det sätt som du skriver, men det finns risk att din bostadsrättsförening ser det som otillåten andrahandsuthyrning.

Det viktigaste är dock att du, innan du upprättar ett kontrakt, får samtycke av styrelsen att hyra ut din bostadsrätt i andrahand. I annat fall riskerar du att din bostadsrätt förverkas, se 7 kap. 10 och 18 §§ Bostadsrättslagen. Om jag vore du så skulle jag försöka reglera kontraktet på det viset att både din tilltänkta hyresgäst och dennes inneboende/partner finns med som avtalsparter. Och framför allt att din bostadsrättsförening är varse om vilka som kommer att bruka din bostadsrätt. Det finns som sagt risk att styrelsen i din bostadsrättsföreningen börjar härja om vilka som faktiskt har fått tillåtelse att nyttja din bostadsrätt. Därför, varför inte också skriva med din tilltänkta hyresgästs inneboende/partner i kontraktet för att undvika en eventuell tvist med styrelsen? Eller åtminstone göra styrelsen varse om vilka personer som kommer nyttja din bostadsrätt. Det är som sagt inte helt säkert vad som så att säga "räcker", men det skadar ju inte att vara på den säkra sidan.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh

Fredrik RisingRådgivare