Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

Hej!

Jag bor i en bostadsrättsförening. En boende är inlagd på ålderdomshem. Hennes son har flyttat in i hennes lägenheten. Styrelsen vill att det ska skrivas ett andrahandskontrakt med anledning av att han har flyttat in. Stämmer det?

Hälsningar från Birgitta Nilsen

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Enligt 7 kap. 10 § 1 st. Bostadsrättslagen (1991:614) (https://lagen.nu/1991:614#K7P10S1) får en bostadsrättshavare upplåta sin lägenhet i andra hand till annan för självständigt brukande endast om styrelsen ger sitt samtycke. Med andrahandsupplåtelse avses både andrahandsuthyrning mot betalning och upplåtelse utan betalning. Det är därför rätt att styrelsen kräver att det skrivs ett andrahandskontrakt i detta fall.

Jag hoppas att du fick svar på din fundering.

Med vänlig hälsning,

Sara BengtssonRådgivare