Andrahandskontrakt

Har andrahandshyresgästen rätt att kräva kostnader för flyttstädning?

Just nu hyr jag ut min studentlägenhet i 6 månader till en annan studerande pga utlandsstudier. Efter en vecka hon hade flyttat in fick jag ett e-mail där det stod att hon ville betala 1000 kr mindre i hyran för januari eftersom hon hade "gjort jobbet åt mig" då jag inte hade torkat av väggar inne på badrummet, fönsterkarmen, köksluckorna, skärbrädan, köksfläkten och sedan var hon tvungen att köpa propplösare för att lösa stoppet, som jag skulle ha kunnat ordnat det gratis annars. Nu undrar jag om hon hade rätt att göra så när det inte står något i avtalet att jag är skyldig henne att flyttstäda, vilket jag egentligen hade gjort trots dessa brister hon påpekat? Och nu vill hon flytta ut en månad tidigare än avtalat, är hon skyldig att betala hyran för sista månaden? Och vi har avtalat att hon ska bo där fom 25-12-2013 till 25-06-2014

Tack på förhand! MVH

Lawline svarar

Hej! Tack för din fråga.

Eftersom ni inte har avtalat något om flyttstädning kan hon inte göra gällande att få betala mindre i hyra eller få någon form av ersättning för att din städning inte (enligt henne) är tillräcklig. När hon flyttar in i lägenheten skulle man kunna säga att hon godkänner hur det ser ut där. Om hon inte hade varit nöjd hade hon fått göra detta gällande mot dig redan första tillträdesdagen så att ni hade kunnat samtala om hur ni skulle gå till väga.

Vad gäller stoppet, som hon fick köpa en propplösare för att ordna upp, är det felaktigt av henne att kräva dig av samma anledning som ovan är skrivet. Eftersom jag inte vet om stoppet fanns innan du flyttade ut eller om det har uppkommit under tiden hon bodde där kan det vara lite svårt att avgöra om hon visste om detta innan hon flyttade in. Om problemet fanns redan innan hon flyttade in och inte anmärkte detta till dig har hon ingen rätt att komma i efterhand och kräva dig. Har hon talat om att det är en brist som hon ville att du skulle åtgärda och ni har kommit överens om att du skall göra det så hade du behövt ordna med det eftersom ett muntligt avtal är gällande. Om problemet uppkom under tiden hon bodde där så är det hennes plikt att ordna detta eftersom det under hyrestiden är hon som är hyresgäst.

Hyresfrågor regleras i 12 kap jordbalken (https://lagen.nu/1970:994). För att det ska vara möjligt för henne att säga upp sig när som helst under hyrestiden måste hyresavtalet innehålla en klausul som uttryckligen ger henne rätt att bryta avtalet när som helst under hyrestiden med en månads uppsägningstid.

Finns det ingen sådan klausul i avtalet, kan hon ändå när som helst säga upp avtalet till det månadsskifte som infaller tidigast tre månader från uppsägningen (4§ i 12 kap Jordabalken). Det skulle innebära att om hon säger upp lägenheten nu i slutet av mars måste hon ändå betala hyra fram till dagen då hyrestiden går ut.

Observera att undersöka noggrant om det finns en klausul i kontraktet som gav henne rätt till kortare uppsägningstid än lagen anger eftersom det då är det den tid som gäller.

Du har rätt till hyra under uppsägningstiden.

Lycka till!

Vänligen,

Malin AndreassonRådgivare