Andrahandshyresgästs dröjsmål med betalning har lett till att förstahandshyresgästens hyresvärd sagt upp avtalet, vad gäller?

Hyr ut en lägenhet i andrahand. Nu så har han inte betalt hyran på 3 månader och vår hyresvärd har sagt upp oss pga att vår andrahand hyrsgäst. Förståeligt.

Men den som hyr våran lägenhet säger att han har betalt hyrorna nu. Men vi är uppsagda från lägenheten från nu 28 februari. Hur gör

Häls

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avseende förhållandet mellan hyresgäst och hyresvärd så gäller jordabalkens (JB) 12 kap.. Det är du som förstahandshyresgäst som har skyldigheten mot din hyresvärd att betala hyran, även om du hyr ut i andrahand. Andrahandshyresgästen och din hyresvärd har inget hyresförhållande emellan utan det hela blir ett trepartsförhållande där du har hyresförhållande med båda men de har inget avtalsförhållande mellan varandra.

Jag utgår i min fråga från att du hyr lägenheten på obestämd tid, då det är utgångspunkten om inte annat avtalats. För att din hyresvärd ska kunna säga upp ditt hyresavtal så krävs det att hyresrätten är förverkad. Hyresrätten kan bli förverkad på olika grunder, varav dröjsmål med betalning av hyra är en grund. Denna grund återfinns i 12 kap. 42 § p. 1, där står stadgat att om hyresgästen dröjer med att betala hyran mer än en vecka efter förfallodagen så är hyresrätten förverkad. Om rättelse sker (alltså om betalning sker) innan hyresvärden har hunnit säga upp avtalet så kan inte hyresvärden skilja hyresgästen från lägenheten på den grunden (43 §). Om hyran betalas inom tre veckor från att hyresgästen har delgetts underrättelse om att han genom att betala hyran på angivet sätt får tillbaka hyresrätten och att uppsägningen skickas till socialnämnden, så kan hyresgästen inte heller skiljas från lägenheten (44 §).

Nu vet inte jag exakt vilka tidsramar som gäller i ditt fall (när du fått det första meddelandet om påminnelse av hyra osv) men enligt det jag har redogjort för ovan så är det alltså inte alltid så att man kan skiljas från lägenheten pga dröjsmål med hyran utan i vissa fall kan en senare betalning "läka" dröjsmålet. Eftersom att det här rör sig om tre månadshyror som är försenade så har jag dock svårt att tro att det går, det som blir avgörande kan vara om du fått något meddelande enligt 44 § (alltså meddelande om att genom att betala hyran på angivet sätt får tillbaka hyresrätten, s.k. återvinning av hyresrätt och meddelande om att uppsägning skickas till socialnämnden). Det är först när du fått sådant meddelande som tre veckorsfristen börjar löpa och betalas hyran/hyrorna inom treveckorsfristen så har du rätt att bo kvar. Underrättelsen enligt 44 § kan dock ske samtidigt som uppsägningen.

Du kan ta kontakt med hyresnämnden för närmare vägledning i just ditt enskilda fall, det går även att boka tid med en av våra verksamma jurister som kan titta närmare på dina omständigheter då jag utifrån den information jag har inte kan ge dig närmare vägledning.

Hoppas att du känner att du har fått svar på din fråga, du är alltid varmt välkommen att komma in med nya frågor till oss här på Lawline!

Vänligen,

Fanny RudénRådgivare