Andrahandshyresgästen vägrar att flytta ut

Jag har sedan drygt 2 år tillbaka ett muntligt hyreskontrakt där hyresvärden hyr ut sin bostadsrätt till mig. Jag bodde där i 1,5 år och sedan ville jag samboprova med min partner. Då vände jag mig till min hyresvärd och frågade om han var ok med att en annan tjej hyr av mig i andra hand under tiden. Jag och hon som hyr av mig skrev ett kontrakt mellan oss. Han var ok med det och vi kom överens om att jag står kvar på lägenheten och betalar in hyran varje månad men att hon bor där. Nu har det gått 9 månader och jag ska separera med min sambo. Hörde av mig till min hyresvärd och till hon som bor i lägenheten. Han säger att nej han vill inte att jag flyttar in pga att han inte vill byta hyresgäst för ofta. Han vägrar och hon vägrar flytta ut. Får han vägra mig att flytta in? Jag står skriven på lägenheten sedan januari 2017 och har betalt in hyra till honom sedan dess. Vad gäller?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Din fråga rör bostadsrätt och reglerna om denna bostadsform finns i bostadsrättslagen (BRL).

Andrahandsuthyrning av bostadsrätt

En bostadsrätthavare får hyra ut sin lägenhet i andra hand till någon annan för självständigt brukande under förutsättning att bostadsrättsföreningen lämnar ett samtycke (7 kap. 10 § första stycket BRL). Om inte bostadsrättsföreningen lämnar samtycke kan bostadsrättshavaren vända sig till hyresnämnden och få ett tillstånd. Tillstånd lämnas om bostadsrättshavaren har skäl för andrahandsuthyrning och föreningen inte har någon befogad anledning att vägra samtycke (7 kap. 11 § första stycket BRL). Exempel på skäl är om bostadsrättshavaren ska arbeta eller studera på annan ort eller i fall bostadsrättshavaren vill testa att bo tillsammans med någon annan under en viss tidsperiod. Frågan om föreningen saknar befogad anledning att vägra samtycke tar sikte på hyresgästens personliga kvalifikationer.

I ditt fall har bostadsrättsföreningen lämnat ett samtycke och det innebär att andrahandsuthyrningen har skett på ett korrekt sätt.

Andrahandshyresgästen vägrar att flytta ut

Andrahandshyresgästen har inte något besittningsskydd, vilket innebär att han eller hon inte kan förlänga hyresavtalet mot hyresvärdens vilja (3 § privatuthyrningslagen).

Om andrahandshyresgästen vägrar att flytta ut tvingas förstahandshyresgästen vända sig till hyresnämnden som avgör om andrahandsuthyrningen ska upphöra.

Jag rekommenderar dig att kontakta hyresnämnden som kan hjälpa dig vidare med ärendet.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Tina HashemRådgivare