FrågaSKATTERÄTTÖvrigt11/12/2021

Ändra slutskattebesked?

Jag hade en relativt komplicerad privat inkomstdeklaration för beskattningsåret 2020. Jag skickade in deklarationen i tid med öppna yrkande för ett flertal avdrag för kapitalförluster. Alla avdrag var väl dokumenterade med en stor mängd dokument som bilagor till min inkomstdeklaration.

Kring den 20 november 2021 kom ny information som jag tidigare inte vetat om. Skatteverket hade då ännu inte fattat beslut om min slutliga skatt. Den 21 november skickade jag in en nu inkomstdeklaration med ytterligare bilagor.

Skatteverket fattade beslut och delgav mig besked om slutlig skatt för 2020 den 6 december 2021.

Den 10 december 2021 skickar Skatteverket ett meddelande till mig om beskattningen magsåret 2020 med texten:

"Skatteverket ska varje år fatta beslut om din inkomstdeklaration. Detta innebär att du får ett slutslkattebesked där du ser hur mycket skatt du ska betala eller få tillbaka.

Vi hinner inte avsluta utredningen av din inkomstdeklaration i tid. Ditt slutskattebesked som kommer i december 2021 kan därför vara felaktigt. Vi kommer att fortsätta utredningen, vilket innebär att din slutliga skatt eventuellt kommer att ändras."

Är det tillåtet för Skatteverket att skjuta utredningen på framtiden. Alla uppgifter som jag lämnat har varit helt öppna som yrkanden.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! Jag kommer nedan att redogöra för vad som gäller rättsligt och därefter kort sammanfatta vad jag kommer fram till.

Ändring av slutskattebeskedet?

Ett besked om den slutliga skatten ska skickas till fysiska personer och dödsbon senast den 15 december efter beskattningsårets utgång (56 kap. 10 § skatteförfarandelagen). Man har, innan slutskattebeskedet har lämnats, alltid rätt att komplettera sin deklaration. Skatteverket får dock på eget initiativ ompröva ett beslut till fördel för den som beslutet gäller samt till nackdel om det sker inom två år från utgången av det kalenderår då beskattningsåret har gått ut (66 kap. 19 och 21 § skatteförfarandelagen).

Sammanfattning

Skatteverket måste lämna ett slutskattebesked senast den 15 december efter beskattningsårets utgång. Om man inkommer med nya uppgifter innan dess kan det hända att en fullständig utredning inte hinner göras. Skatteverket har i sådana fall rätt att ompröva beslutet – både till fördel och till nackdel för den skattskyldige.

Om du har några frågor om mitt svar får du gärna kontakta mig på Julia-saga.herhold@lawline.se.

Hoppas att du fick svar på din fråga och stort lycka till!
Med vänlig hälsning,

Julia-Saga HerholdRådgivare