FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag23/05/2018

Ändra i handelsbolagsavtalet

Jag och mina vänner äger en handelsbolag tillsammans, men problemet är att det är bara jag som gör allt arbete i företaget, jag jobbare hårdare än mina kollegor. Nu vill jag ha större ägandeandel än det jag har. Kan jag med lagens hjälp få högre ägareandel?

Lawline svarar

Hejsan och tack för att du vänder dig till Lawline!

Då din fråga handlar om handelsbolag, är Lag (1980:1102) om handelsbolag och enkla bolag tillämplig (BL).

Jag uppfattar det som att ni inte har reglerat ägarandelen i ert bolagsavtal. Eftersom att detta berör inbördes rätt- och skyldigheter bestäms detta genom avtal, 2 kap. 1 § 1 st. BL. Om du vill ha en större ägarandel måste ni således ändra i handelsbolagsavtalet. För att ändra i handelsbolagsavtalet krävs det att samtliga bolagsmän samtycker till det. Det spelar ingen roll om ändringen av avtalet är skriftligt eller muntligt. Dock är skriftligt att rekommendera, då du enkelt kan bevisa att du innehar en större ägarandel.

Då bolagsavtalet är det som är grunden till handelsbolaget, kan du inte med lagens hjälp få högre ägarandel utan du får vända dig till resterande bolagsmännen.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga, tveka inte på att höra av dig igen om något är oklart.

Med vänlig hälsning,

Filip BraunRådgivare