Ändra accepterat anbud

Har fått en offert på en bil, 581 401 kr som vi accepterat. Har säljaren rätt att höja med 20 000 kr? Offerten är giltig till 220330

Med vänlig hälsning

Monica Hellberg

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till oss på Lawline.

Jag tolkar din fråga som att du undrar ifall en säljare kan höja sin offert efter att den ursprungliga offerten har blivit accepterad. Tyvärr förstod jag inte helt din fråga, men jag kommer att göra en så god bedömning som möjligt. Grunden för min bedömning kommer att vara Avtalslagen (AvtL).

Om du har fått en offert på en bil och har accepterat den, innebär det att du har accepterat ett anbud (AvtL § 1). Detta innebär att en avtalsrelation har uppstått mellan dig och motparten, som innebär att ni båda måste uppfylla det ni har kommit överens om. Att ändra sitt anbud efter att det redan har blivit accepterat är således inte acceptabelt, eftersom det utgör ett avtalsbrott.

Jag vill här poängtera att jag skulle behöva mer detaljer för att göra en mer utförlig bedömning av ditt fall för att kunna hjälpa dig så gott som möjligt. Du är således mer än välkommen att återkomma med mer detaljer om du skulle behöva vidare rådgivning i ditt ärende.

Samer MajidRådgivare