FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/03/2019

Alternativ till att köpa ut sin partner vid bodelning

Jag och min man ligger i skilsmässa. Betänketiden är minst till den 21 juni. Frågan jag har är hur vi ska göra med huset. Min man vill skriva över det på mig, utan att jag ska behöva köpa ut honom och jag vill ha huset. Problemet är att vi har för höga lån i förhållande till taxeringsvärdet. Taxeringsvärdet ligger på 515000 och lånen är på 660000. Finns det någon lösning då, så att han bara kan skriva över det på mig? Vi vill undvika alla extra kostnader liksom.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Banken har ingen skyldighet att ge dig de lån du behöver och det finns inga lagar som reglerar din situation mer än hur mycket pengar du och din man har rätt till enligt äktenskapsbalken. Eftersom att äktenskapsbalken är dispositiv (kan avtalas bort av parterna), kan ni komma fram till en egen överenskommelse där du betalar månadsvis till din man eller inte behöver betala hela beloppet. Båda parterna måste givet vis vara överens för att detta ska gå. Saken är alltså helt i era händer och ni måste komma till någon form av överenskommelse, oavsett om det är att du köper ut honom eller han ger dig huset eller något där emellan.

Hoppas du fått någon vägledning.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare