Alternativ för samboende gällande gemensam bostad

Jag flyttade in i min sambos hus för 4 år sedan. Han står fortfarande som ensam ägare och har lagt ner mycket pengar på renoveringar. Han har två barn sedan tidigare förhållande.

Hur gör vi om jag ska bli delägare i huset? Jag tänker på min egen säkerhet om han dör. Vad händer då? Vad är smartast att göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Först och främst kan det vara värt att nämna att det inte finns några regler om arv i Sambolagen. Det innebär att man stå i princip helt oskyddad som sambo förutom vissa små undantag så som Lilla basbeloppsregeln. Den kommer jag dock inte att gå in mer på här då den inte är aktuell just i detta fallet. Därför kan ett inbördes testamente vara att föredra!

Det finns ett flertal olika alternativ för dig och göra:

Inskrivning i Lantmäteriets handlingar

Vill man vara skyddad som sambo kan man enligt 5 § sista stycket Sambolagen göra en inskrivning. Inskrivningen medför att det står i Lantmäteriets handlingar att det krävs en sambos samtycke innan t.ex. en försäljning av fastigheten sker. Lantmäteriet blir helt enkelt underrättade om att det är en gemensam bostad för er båda. Enligt min tolkning så betyder detta att din sambos barn inte får sälja bostaden utan ditt samtycke om din sambo avlider.

Delägare till fastigheten

Antingen kan din sambo ge dig 50 % av fastigheten i gåva, eller så kan han sälja 50 % av fastigheten till dig. Vid en försäljning kan du antingen betala honom 50 % av värdet direkt, eller så kan ni skriva en revers (skuldbrev) på att du är skyldig honom 50 % av värdet. Tänk även på eventuella kostnader som kan tillkomma vid lagfart m.m. Dock är det viktigt att nämna att försäljning och gåva av fastighet innebär strikta formkrav gällande köpeavtalet/gåvobrevet för att vara giltigt. Så för ett fullständigt svar skulle jag rekommendera dig att ta kontakt med vår juristbyrå för att hitta den bästa lösningen för er sett till era omständigheter och önskemål.

Du kan boka en tid med vår juristbyrå här eller ringa oss för att få mer information. Kontaktuppgifter till vår telefonkontakt:

Telefon: 08-533 300 04

Öppettider: Mån-fre kl. 10.00−16.00

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare