FrågaAVTALSRÄTTAvtal08/11/2021

Allmänt om konkurrensklausuler

Förutsättning:

Jag har ett aktieinnehav på 0,78% i ett bolag kallat dotterbolaget. Moderbolaget som äger ca 80% av dotterbolaget, säljer dotterbolaget och en tvångsinlösen av minoritetsägarna görs.

I vårt aktieägaravtal, skrivet med moderbolaget vid dotterbolagets skapande, finns en klausul.

"Ägarna förbinder sig vidare att inte, vare sig direkt eller indirekt, bedriva eller på annat sett främja verksamhet som konkurrerar med den verksamhet som bolaget vid varje tidpunkt bedriver eller som Bolaget planerar att bedriva. Detta åtagande gäller under den tid som man är ägare till Bolaget och för en tid av tre(3) år därefter."

Att beakta

Aktieägaravtalet är skrivet med moderbolaget som sålt det dotterbolag som mitt innehav gäller. Nuvarande moderbolag har likviderats.

Fråga 1

Dör inte det skrivna aktieägaravtalet om en tvångsinlösen gjorts?

Fråga 2

Det skrivna aktieägaravtalet är skrivet med moderbolaget som likviderats borde inte avtalet dö i detta fall om inte redan under fråga 1

Om, mot förmodan, avtalet är fortfarande giltigt trots ovanstående. Kan man förbjuda min profession för en tid på 3 år? I praktiken betyder det att man då helt måste byta yrkesinriktning

/

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga som att ett dotterbolag som du haft aktieinnehav i har sålts och alla aktieägare har blivit utköpta. I ert aktieägaravtal har ni haft en konkurrensklausul som förhindrar dig som ägare från att bedriva konkurrerande verksamhet för en period om 3 år framöver.

För att besvara din fråga tänker jag redogöra i allmänhet för konkurrensklausuler samt besvara dina frågor som du själv formulerat.

Din fråga regleras i avtalslagen (avtl) samt allmänna avtalsrättsliga principer.

Vad sker med avtalet efter företagsöverlåtelsen?

Inledningsvis beror svaret på frågan om vilka parterna till avtalet är. Om aktieägaravtalet är skrivet med moderbolaget som part (bolaget som nu är likviderat) så existerar inte längre den juridiska personen. Således finns det ingen juridisk person som kan driva igenom ett anspråk om du skulle bryta mot avtalet.

Om det är dotterbolaget som är part till avtalet så existerar fortfarande den juridiska personen och avtalet får verkan. Vad som är särskilt med konkurrensklausuler är att de får efterhandsverkan, dvs att de gäller även om exempelvis man sålt sina aktier eller avslutat sin anställning. Slutsatsen i detta avseendet är att du är bunden av konkurrensklausuler även om bolaget har sålts. Frågan är om klausulen är giltig till sitt omfång.

Hur långt får en konkurrensklausul begränsa parterna?

Utgångspunkten för bedömningen är i 38 § Avtl som kortfattat ställer upp ett krav på att konkurrensklausuler ska vara skäliga. I en marknadsekonomi ska fri konkurrens främjas och begränsningar i näringsfriheten ska bedömas utifrån objektiva kriterier.

Konkurrensklausuler kan bedömas utefter varaktighet, om du känner till företagshemligheter, om du fått särskild kompensation etc. Det hela kokar ned till en helhetsbedömning som får avgöras beroende på din information om företaget samt de skyddsintressen som väger upp konkurrensbegränsningar.

Generellt är klausulen utformad vagt och är extremt långtgående. Det finns utrymme att argumentera för att klausulen inte kan ha den omfattning som den har i nuläget.

Finns det några påföljder?

En konkurrensklausul brukar ofta behäftas med en vitesklausul eller någon typ av normerat skadestånd. Om sådant saknas får man vända sig till allmänna kontraktsrättsliga skadeståndsprinciper vid avtalsbrott. Med andra ord kan det bli ett mycket besvärligt läge för den som söker ersättning för avtalsbrott om det saknas en definierad påföljd i avtalet. Med det sagt betyder det inte att det saknas påföljder om du bryter mot klausulen, exakt vilka påföljder det blir går inte att svara på utifrån det du tar upp i frågan.

Slutsats

Konkurrensklausulen du omfattas av är långtgående och kan eventuellt jämkas. Således skulle konkurrensbegränsningarna snävas in och göras "rimligare". Det finns inget enkelt svar på din fråga då mycket är beroende på en helhetsbedömning.

Det likviderade bolaget har upphört och kan inte göra gällande några avtal. Dotterbolaget existerar fortfarande och kan driva anspråk med anledning av avtalsbrott mot konkurrensavtalet.

Du har beställt tjänsten med telefonuppföljning och jag kommer således ringa dig imorgon, Tisdag (09/11) klockan 17:30. Om inte den tiden fungerar får du gärna kontakta mig på andre.blomquist@lawline.se så bestämmer vi en ny tid.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare