Alkoholimport från Tyskland till Danmark

Rent hypotetiskt: Följande har inte skett, utan bara en tanke.

Säg att jag nyss fyllt 18 år. Jag är bosatt i Sverige, och är enligt svensk lag omyndig i inhandling av alkohol (alltså över 3,5%). Jag ska ha ett kalas, och då större delen av min släkt bor i Danmark ska jag ha kalaset hos en kusin där.

Jag åker till Bordershopen i Tyskland och köper alkohol inför detta kalaset (lagligt, då jag bjuder på alkoholen och inte säljer det). Jag fyller i exportdeklarationen att jag är bosatt i Sverige. I exportdeklarationen står det "Jag förklarar härmed på heder och samvete att jag, som anges nedan, är bosatt i ett skandinaviskt land och att jag under loppet av dagen

kommer att utföra de, enligt kassakvittonumret, inköpta dryckesvarorna, oinspel-ade CD- och DVD-skivorna och videobanden till ett skandinaviskt land."

Får jag ta med mig alkoholen till Danmark, där åldersgränsen för inköp av alkohol är lägre? Förstår att jag inte får ta med mig den in i Sverige då åldersgränsen är 20, men vad säger lagen om detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Eftersom formuleringen är att du kommer föra med dig alkoholen till ett annat skandinaviskt land, och du uppfyller drycksåldern i Danmark också så ser jag inget problem. Danmark är ett skandinaviskt land och om du inte bryter mot åldern för att importera alkoholen så ser jag ingen anledning för att det ska uppkomma några rättsliga konsekvenser i den situationen.

Om jag utgår ifrån det du har skrivit så ser jag absolut inga problem med att du skulle importera alkohol från Tyskland till Danmark i egenkonsumtions-syfte, dvs. inte för att sälja vidare utan endast till vänner/familj på festen.

Jag hoppas att jag lyckats besvara din fråga!

Mvh,

Stefan BlomqvistRådgivare