Åldergräns på bostadsrätt

Hej! Jag undrar om det är juridiskt ok att ha en undre åldersgräns för köp av vissa bostadsrätter, t.ex. att man ska vara 50 år?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Frågor som handlar om bostadsrätter regleras i bostadsrättslagen (1991:614).

Enligt 2 kap. 1 § första stycket bostadsrättslagen är det föreningens styrelse som, med iakttagande av föreningens stadgar, fattar beslut om att anta någon som medlem i föreningen. Bostadsrättsföreningar får själva sätta upp olika villkor för medlemskap i föreningen, såvida de inte är i strid med punkterna i 2 kap. 2 § bostadsrättslagen. Stadgevillkor som är utan verkan är (1) villkor som innebär att ett visst medborgarskap eller en viss inkomst eller en viss förmögenhet skall utgöra förutsättning för inträde i föreningen. Eller (2) att den till vilken bostadsrätt övergår skall utses av någon annan än bostadsrättshavaren eller godkännas enligt andra grunder än som gäller enligt denna lag för inträde i en bostadsrättsförening. Eller (3) att villkoret annars med hänsyn till sitt innehåll eller på annat sätt är oskäligt.

Frågan i detta fall är alltså om ett stadgevillkor om en nedre åldergräns är i strid med lagen. I sådana fall får man göra en bedömning. Utgångspunkten vid sådana bedömningar är att bostadsrättsföreningar ska präglas av principen om likabehandling och öppenhet. Dock så har bostadsrättsföreningar fortfarande friheten att sätta upp egna villkor för medlemskap, så länge de är sakligt motiverade utifrån föreningens ändamål.

Med det ovan sagda kan man därmed konstatera att villkor om en nedre åldergräns inte alltid står i strid med lagen. Varje situation måste bedömas var för sig. Enligt praxis har det varit tillåtet med en nedre åldersgräns för seniorboenden eftersom de har ett betydande socialt värde för de äldre som bor där och så vidare. Men är ett stadgevillkor om en nedre åldergräns inte sakligt motiverad så skulle det kunna vara i strid med lagen.

Mitt svar på din fråga är alltså att det generellt sett är juridiskt okej att ha en nedre åldergräns för köp av bostadsrätter, så länge villkoret är sakligt motiverat och inte oskäligt.

Vänligen,

Claudia LienertRådgivare