FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag26/11/2019

Aktiers fria överlåtbarhet

Hej Lawline!

Jag sitter i en liten twist och behöver ert råd/hjälp.

Jag äger ett företag med 5st andra där vi äger 20% var. Vi startade för 4 år sedan och det går ganska bra för företaget. Jag har jobbat inom detta yrke i 12 år och jobbet är inte alls lika rolig längre, känner att jag vill dra mig ur och göra något helt annat.

Nu till problemet!

Vi är 3st som står på ett hyreskontrakt för en butik/kontor vi har. Kontraktet går ut om 2 år.

Vi har vart väldigt klantiga och inte skrivit något kompanjonsavtal, det har kommit på tal flera gånger men vi tog aldrig tag i det.

Hur fungerar det nu? Vad har var och en av oss rätt till? Kan jag dra mig ur även fast jag står på hyreskontraktet? Hur värderar man firman? hur ska jag gå till väga?

Tack så jättemycket för er hjälp!

Lawline svarar

Hej,

När det kommer till hyreskontraktet så måste du säga upp din del av avtalet till hyresvärden. Av dina uppgifter framgår det att hyresavtalet är ingått på bestämd tid. Jag antar att hyresavtalet rör företagets lokaler, vilket betyder att uppsägningstiden kommer att vara 9 månader om inte annat är avtalat eller avtalas, se Jordabalken 12 kap 4 §. Hyresavtalet innebär inte att du inte skulle kunna dra dig undan från företaget, utan endast att du kan bli tvungen att betala hyra. Har du tur så kan hyresvärden gå med på att befria dig från avtalet innan uppsägningstiden.

När det kommer till aktierna så är huvudregeln att du får sälja dessa till vem du vill. Undantaget från det är om det finns ett kompanjonsavtal, vilket det inte finns, eller om det finns någon bestämmelse i bolagsordningen som hindrar dig från att sälja till vem du vill. se Aktiebolagslagen 4 kap 7 §.

Beträffande frågan om hur man ska värdera firman så finns det inget förutbestämt sätt att göra detta på. Om det är svårt att komma överens så kan det dock vara lämpligt att låta någon utomstående värdera bolaget.

Hoppas att detta har varit till hjälp!

Vänligen,

David GardellRådgivare