FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag28/05/2015

Aktiebolags tillgångar och skulder är lika stora

Vad bör en göra om ens aktiebolag gör en balansräkning och skulderna är lika stora som tillgångarna, är det ett problem och vad händer om man inte gör något? (hänvisning till lagrum skulle vara till mycket hjälp).

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

I en balansräkning är tillgångarna och skulderna alltid lika stora – de ska ”balansera”. Allt är med andra ord i sin ordning och du behöver inte göra någonting. Problem uppstår först då det egna kapitalet understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet. I så fall gäller följande.

Ett aktiebolags tillgångar och skulder är som huvudregel helt skilda från aktieägarens och aktieägaren saknar betalningsansvar för aktiebolagets förpliktelser. (1:3 ABL) Från denna huvudregel finns det vissa undantag. I 25 kap. 13–25 §§ stadgas t.ex. ansvarsgenombrott för styrelseledamöter och aktieägare under vissa förutsättningar.

Skulle styrelsen ha skäl att anta att det egna kapitalet understiger hälften av det registrerade aktiekapitalet, har den en skyldighet att genast upprätta en s.k. kontrollbalansräkning (25:13 ABL). Om kontrollbalansräkningen visar att så är fallet, måste styrelsen snarast möjligt kalla till en kontrollstämma (25:15 ABL). Beslutar stämman att inte likvidera bolaget, ska en andra kontrollstämma hållas inom åtta månader från den första kontrollstämman (25:16 ABL). Ifall så inte sker, eller om det egna kapitalet fortfarande inte är mer än aktiekapitalet, måste styrelsen inom två veckor lämna in en ansökan om likvidation till tingsrätten (25:17 ABL).

Vid underlåtelse att upprätta kontrollbalansräkning, kalla till första kontrollstämman eller lämna in ansökan om likvidation, blir styrelsen betalningsansvarig för alla förpliktelser som uppkommer under den period då styrelsen borde ha gjort det som var föreskrivet. Betalningsansvaret gäller dock endast om det egna kapitalet faktiskt understeg hälften av aktiekapitalet.

En aktieägare som medverkar i beslut om att fortsätta bolagets verksamhet, trots att denne vet att bolaget är skyldigt att likvideras, blir betalningsansvarig på samma villkor som styrelsen (25:19 ABL).

Jag råder dig därför att se över balansräkningen och kontrollera om aktiekapitalet är helt täckt av eget kapital. Om så inte är fallet, och du inte gör någonting, riskerar du att bli betalningsansvarig för bolagets skulder i ovan nämnda omfattning.

Med vänliga hälsningar,

Viktor FribergRådgivare