FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag16/06/2013

Aktieägaravtal

Vi har ett aktieägaravtal, där en av parterna inte signerat avtalet. Vi behöver veta om avtalet gäller i dagens utformning för övriga parter eller om det finns en möjlighet att upphäva avtalet i syfte om att förbättra avtalet. Vilka möjligheter har vi och till vilken kostnad? Ring gärna mig så skickar vi över avtalet.

Lawline svarar

Hej,

Det är svårt att svara utförligt på frågan utan att ha sett avtalet men det som kan sägas utifrån det Du skriver är att avtalet torde vara giltigt (beroende på innehållet) mellan de parter som undertecknat det. Det går dock att förbättra avtalet/göra ändringar så att också den sista parten väljer att skriva under avtalet. Detta eftersom bindningsmekanismen för aktieägaravtal är avtalsfrihet. Vill Ni göra ändringar i avtalet så står det Er fritt att göra det.

Maila gärna Ert avtal tillsammans med en förfrågan till info@lawline.se så kan vi göra en mer utförlig bedömning.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare