FrågaFAMILJERÄTTBodelning17/06/2018

Äktenskapsskillnad: övertagande av gemensam bostad och lån som hör till denna

Vid en skilsmässa där ena parten köper ut den andre ur gemensam bostad; kan det andre då flytta med sig sin andel av lånet till ny fastighet eller följer lånet fastigheten? Frågan grundar sig naturligtvis på amorteringskravet eftersom den som bor kvar med gamla lån behåller amorteringsfriheten men att den som tvingas flytta får ta nya lån med amorteringskrav. Det blir en orättvis fördelning.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

De regler som gäller i din situation regleras i äktenskapsbalken, förkortad ÄktB.

Följer lånet fastigheten?

När en part köpt ut den andre parten ur en gemensam bostad så är den parten skyldig att ta över de lån som finns i fastigheten, lånet följer alltså fastigheten (ÄktB 11:8). Detta innebär för din del att man inte får ta med sig sin andel av lånet till en ny fastighet.

Krav för att en part ska få ta över ett lån

För att en part ska ta få ta över ett lån krävs det dock att gäldenären, alltså den som givit er lånet (ex. en bank) godkänner detta.

Ofta brukar banker kräva att om ett gift par tar ett lån tillsammans så ska båda makarna ansvara för lånet. På så sätt är det säkrare för bankerna då i det fall att den ena maken inte kan betala så kan de kräva betalning från den andre. Utifrån detta så är det alltså inte säkert att er långivare låter någon av er ta över lånet. Det är ju inte lika säkert för långivaren att hen kan få betalt om endast en av er tar på sig hela lånet. I ett sådant fall får man då sätta undan en summa pengar som motsvarar lånedelen till den som ska ta över lånet.

Sammanfattning:

För att besvara din fråga så följer alltså lånet med fastigheten, d.v.s. den som köper ut den gemensamma bostaden är också skyldig att ta över lånet för den. I det fall att långivaren inte skulle gå med på att endast en av er tar på sig ansvaret för lånet så ska den som övertar bostaden få ersättning i pengar från den andre.

Hoppas detta underlättar och skriv gärna en kommentar eller ställ en ny fråga om något var oklart eller om jag förstått din fråga fel.

Jean NaboRådgivare