Äktenskapsförords typtvång

Hej!

Vi har en fråga om äktenskapsförord.

Vi har ett gemensamt barn samt att min fru hade ett barn tidigare (särkullbarn)

Vi äger ett hus tillsammans.

Kan man skriva i äktenskapsförordet att min frus del i huset går till mig som en

gåva om hon avlider före mig . Sen att det står i äktenskapsförordet att särkullbarnet

får sin rättsliga andel när jag senare går avlider.

Det övriga som vi äger tillsammans som är av värde kan delas omedelbart efter hennes bortgång

Det är bara så att jag kan bo kvar i huset efter hennes bortgång.

Med vänlig hälsning Stig Östberg Andersson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig med din fråga till Lawline!

Genom ett äktenskapsförord kan makar, precis som du skriver, bestämma att egendom ska tillhöra personerna som dennes enskilda egendom. Äktenskapsförord ska vara skriftliga och undertecknas av båda makarna. Äktenskapsförordet ska vidare sedan registreras hos Skatteverket. Detta framgår av Äktenskapsbalken 7 kap. 3§.

Då man skriver äktenskapsförord är det viktigt att dokumentet är tydligt vad för egendom det handlar om, denna ska identifieras på ett tydligt vis. Dessvärre går det inte att skriva ett äktenskapsförord som du frågar om, då äktenskapsförord aldrig får vara villkorade, eller innehålla andra villkor som innebär ett osäkerhetsmoment vid dess infriande. Exempelvis att vid det fall någon går bort ska egendomen ändras till giftorättsgods. Tydlighet och förutsebarhet är krav!

För att åstadkomma vad du frågar enligt min tolkning att skriva ett testamente där ni föreskriver att den särskilda andelen i huset ska tillfalla dig vid bortgång. Vid en eventuell bortgång kan ni även bestämma tillsammans att pengar eller annan egendom av motsvarande värde som särkullbarnet har rätt till, ska ges till denne, och inte bostaden.

För vidare hjälp att upprätta sådant äktenskapsförord och testamente, hänvisar jag dig till Lawlines juridiska byrå, som ni antingen finner under fliken "Boka tid med jurist", eller att ni skickar ett mail till info@lawline.se.

Hoppas att svaret var till hjälp, ha en fortsatt trevlig dag!

Marcus AnstrinRådgivare