Äktenskapsförordets betydelse vid äktenskapsskillnad och arv

Hej Min man (vi är nygifta) äger delar i två fastigheter som vi vill att så länge fastigheterna finns i fysiskt skick i hans ägo ska endast tillfalla hans barn/han själv vid eventuell frånfälle /skilsmässa. Han ägde fastigheterna innan vi gifte oss. Men dock med förbehåll att OM fastigheterna avyttras eller förhållandena ändras så har min man möjligheten att ändra sig (skriva nya papper om han så önskar) är det papper om enskild egendom eller ett äktenskapsförord vi ska skriva? eller kanske både och?

Lawline svarar

Hej,

Jag uppfattar din fråga som att du undrar hur man kan få tillstånd en familjerättslig reglering som anger att din makes andel i fastigheterna, vid skilsmässa eller vid dödsfall, kommer tillfalla honom eller hans bröstarvingar.

Detta kan enkelt lösas genom att ni upprättar ett äktenskapsförord. Ett sådant måste upprättas skriftligen och undertecknas av båda makarna. Äktenskapsförordet ska sedan registreras hos skatteverket, varvid det blir giltigt som äktenskapsförord. Vill man sedermera ändra äktenskapsförordet till att ange att mer egendom skall utgöra enskild egendom, eller omvandla det som man tidigare genom äktenskapsförord gjort till enskild egendom, till giftorättsgods görs detta genom upprättande av nytt äktenskapsförord.

Utfallet av att göra andelarna i fastigheten till äktenskapsförord blir att, vid skilsmässa, din make kommer behålla andelarna i fastigheten helt själv. Fastigheterna kommer således inte ingå i bodelningen. Skulle någon av er gå bort medför äktenskapsförordet likaså att andelarna i fastigheten inte kommer ingå i den bodelning som då görs mellan den avlidne makens dödsbo och den efterlevande maken. Avlider er man först kommer sålunda andelarna i fastigheterna oavkortat ingå i hans kvarlåtenskap, och fördelas mellan hans arvsberättigade (i första hans bröstarvingar om inte testamente finns). Skulle du gå bort fört kommer fastigheterna aldrig ingå i din kvarlåtenskap och således inte heller fördelas mellan dina arvsberättigade.

Vill man dessutom se till att din mans barn, då de ärver andelarna i fastigheten, inte kommer behöva dela andelarna med sina eventuella makar kan er man upprätta ett testamente där han förordnar att andelarna skall utgöra enskild egendom hos sina barn, i deras äktenskap.

Har du ytterligare funderingar är ni alltid välkommen att ställa en ny fråga!

Med vänlig hälsning,

Joel Sandin PerssonRådgivare