Äktenskapsförord, vad är bra att tänka på?

Hej! Vi vill gifta oss och har tre barn var sedan tidigare. Pga barnen kommer vi ej kunna bo ihop på ett bra tag. En av oss äger sin fastighet, den andra hyr. Vad ska vi tänka på i ett äktenskapsförord samt framtida arv?

Vi vill ju trygga våra barn. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för du vänder dig till Lawline!

Ett äktenskapsförord utgör i grund och botten ett avtal mellan två personer, dvs. makarna. Det innebär att båda parter måste vara överens. Avtalets reglerar vanligtvis att viss egendom ska vara enskild och därigenom inte ingå i en framtida bodelning. En bodelning kan göras både under äktenskapet och vid äktenskapsskillnad. Det senare omfattar såväl separation och om en av makarna avlider.

Ett äktenskapsförord är med andra ord ett verktyg för att skydda sin egendom. Som du beskriver kan det bero på olika ekonomiska tillgångar och att det finns barn från tidigare förhållanden. I äktenskapsförordet är det viktigt att tydligt specificera sådan egendom som ska vara enskild och att den senare går att härleda. Som exempel kan tas om du säljer en fastighet som utgör enskild egendom. Om du senare på olika sätt beblandar pengarna med det gemensamma hushållet och din make eller maka, kan det i slutändan vara svårt att härleda som enskild egendom.

Ett äktenskapsförord måste också vara skriftligt och undertecknat av båda makarna. Efter det ska det registreras hos Skatteverket innan det kan ges rättslig verkan.

Jag skulle rekommendera er att ta hjälp av en verksam jurist i frågan. Äktenskapsförordet kan då skräddarsys utefter era önskemål och mer specifik rådgivning kan erbjudas. Ett alternativ kan också vara att skriva ett gemensamt testamente. För mer information om Lawlines tjänster och boka in möte, se här https://lawline.se/boka.

Med vänlig hälsning,

Christoffer EdvardssonRådgivare