Äktenskapsförord och makes rätt till arv

Hej, Har en fundering ang. Enskild Egendom och arvsrätt: Min make och jag har upprättat ett äktenskapsförord där det står att allt vi äger samt avkastning från enskilt företag skall vara enskild egedom, giftorätten inte skall gälla. Min make har eget företag och äger huset vi bor i. Vi är gifta sedan 2010. Vi har båda barn, men inga gemensamma. Vad händer om min make avlider före mig?

Lawline svarar

Hej!

Tack för din fråga.

Skulle din make avlida före dig ska först en bodelning äga rum enligt 9:1 § och 1:5 § ÄktB. I bodelningen ska båda makarnas giftorättsgods inkluderas och räknas samman. När detta är gjort ska avdrag för makarnas skulder göras. Det som sedan återstår ska delas lika mellan makarna enligt 10:1 § och 11:1-3 §§ ÄktB. Som giftorättsgods räknas all egendom som inte ska undantas som enskild egendom exv. genom äktenskapsförord enligt 7:1-2 §§ ÄktB. I en bodelning mellan dig och din make skulle vardera part därför behålla all sin egendom. Någon likadelning kommer i ert fall därför inte ske.

Efter bodelning ska arvsskifte äga rum enligt 23:1 § ÄB. Om arvlåtaren var gift ska kvarlåtenskapen efter denne tillfalla den efterlevande maken. Dock med undantag för särkullbarns (barn som inte är makarnas gemensamma) rätt till sina laglotter enligt 3:1 § ÄB. Om den först avlidne maken endast efterlämnar särkullbarn har den efterlevande maken inte någon arvsrätt efter den först avlidne. Finns inga gemensamma barn ärver därför inte den efterlevande maken. Undantag från detta kan göras om basbeloppsregeln enligt 3:2 st. 2 § ÄB blir tillämplig.

Om din make avlider före dig kommer detta innebära två saker. Dels kommer äktenskapsförordet påverka bodelningen på så sätt att du och din make kommer behålla det som ni själva äger och inte delar upp någon egendom mellan er. Dessutom, då det inte finns några gemensamma barn, innebär detta att din makes barn har en ensam rätt till dennes kvarlåtenskap.

Äktenskapsbalk: https://lagen.nu/1987:230

Ärvdabalk: https://lagen.nu/1958:637

Hoppas jag kunna bringa klarhet i din frågeställning.

Med Vänlig Hälsning

Hannah JakobssonRådgivare