Äktenskapsförord och laglott

Hej ! Min far avled i juli nu ska bouppteckning ske. Min fråga, pappa var gift inga gemensamma barn, pappa hade en dotter jag är alltså särkullbarn. Normalt så är min laglott 25 procent men enl juristen så i och med de finns äktenskapsförord så delas laglotten på hälften alltså 12,5 procent. Stämmer det? Har inte fått ut något som gåva i förskott. Tack för hjälpen

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Jag blir lite fundersam eftersom äktenskapsförord inte skall kunna påverka laglotten i sig. Laglotten skall beräknas efter att bodelningen mellan de två makarna har skett. Om t.ex. A och B har egendom till värdet 200 000 kr respektive 150 000 kr och A avlider har A efter bodelningen 350 000 / 2 = 175 000 kr. Om A då har två barn, är var och ens laglott 25 % av dessa 175 000 kr.

Det är möjligt att juristen t.ex. menar att din laglott är på 12,5 % av den egendom som ingår i bodelningen eller att bodelningen ger ett sådant resultat att din laglott är på 12,5 % av vad din far har innan bodelningen. Kanske går 50 % av hans egendom till makan, och då återstår ju endast 50 % till arvet.

Mitt förslag är att du hör av dig till juristen och ber om en tydligare förklaring! Återkom gärna om du undrar något mer även efter det!

Hälsningar,

Thommy Södergård ÅkessonRådgivare